Emelie Falk

Emelie Wallberg porträttfotografi
Emelie Falk. Foto: Micke Sandström

Emelie Falk medverkar under spelåret 2023/2024 i Johanna och Firma Fabergé.

Emelie Falk (fd Wallberg) är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 2008–2011. Hon har även gått två år på Fridhems folkhögskolas teaterlinje.

Emelie gjorde praktik på Dramaten i uppsättningen Den lilla sjöjungfrun, regisserad av Kajsa Giertz, en föreställning som sedan spelade vidare parallellt med utbildningen ett tag efter praktiken.

Den första produktionen efter teaterhögskolan var föreställningen STYCKMORD, i regi av Emelie själv tillsammans med några klasskamrater och deras fria teatergrupp teater mutation. Därefter medverkade hon i musikalen Hair i Ronny Danielssons regi på Stockholms stadsteater.

Emelie Falk har även medverkat i ett antal tv-produktioner, exempelvis Blå ögon, Gråzon samt Fröken Frimans krig, där hon gjorde rollen som Tora Nilsson. Hon har även synts i ett antal kortfilmer, bland annat i Ett kammarspel, Se mig samt Mitt hjärta.

Emelie debuterade på Uppsala stadsteater hösten 2014, då hon på medverkade i Två herrars tjänare, Morbror Vanja och Robin Hoods hjärta, alla tre uppsättningarna på Stora scenen.

Hon medverkade under spelåret 2022/2023 i Flickan med svavelstickorna och Olofolof.

Läs mer om Emelie Falk här.


Hur hamnade du på Uppsala stadsteater?

2013 blev jag kontaktad av Uppsala stadsteaters dåvarande chef Linus Tunström. De var på jakt efter någon som kunde spela Marion i deras kommande uppsättning av Robin Hoods hjärta. Vi bestämde att jag skulle komma på provspelning på teatern. Jag kände verkligen att den rollen var som gjord för mig, och blev så otroligt glad när jag fick jobbet. Det är ett av de roligaste jobb jag gjort. Den satsningen med stor fantastisk ensemble och scenografi som var helt otrolig, med bland annat en riktig damm man kunde ramla ner i, tillförde så mycket lekfullhet och lust. En familjeföreställning jag minns med värme. Samma år, 2014, så gjorde jag två till uppsättningar på Stora scen: Morbror Vanja och Två herrars tjänare. Även dessa minns jag med väldig värme. Framförallt Morbror Vanja som var ett riktigt ensembleprojekt. Det var så levande skådespel och sådan närvaro varje kväll. Som att få leva i sin absoluta favoritfilm om och om igen men se olika nyansskillnader varje gång. Jag kan nämna många fina arbeten som jag har fått göra på Uppsala stadsteater eftersom jag haft lyckan att få arbeta på teatern i några år nu, men det blir en så lång lista om jag ska nämna alla. Kvinnor över 40 vad ska man med dem till?, Som i en dröm, Carmen är några av dem.

Hur var det att komma hit?

Att komma till Uppsala statsteater var verkligen en kittlande upplevelse. Så hög nivå på allt som görs och så fantastiska kollegor. Det var också så roligt med en teater som verkligen har kontakter och samarbeten ute i Europa. Det fick (och får mig fortfarande) att känna mig utmanad, som att det hela tiden börjar någonting nytt.

Varför blev du skådespelare?

Det har nog alltid varit tydligt för mig att det var så det skulle bli. Jag har aldrig känt att jag haft något val. Det är klart att det funnits andra intressen, men det har alltid varit någon form av konst, dans, musik, bild m.m. På något sätt var det ändå tydligt för mig att teatern kunde rymma alla dessa konstarter. Jag behövde inte välja. Att få skådespela gör mig lugn i själen och jag tror faktiskt att det gör mig till en lite bättre människa.

Vad är det bästa med skådespelaryrket?

Det bästa är att få leva sig in i så många olika liv och berättelser. Att få bli utmanad i sitt tankemönster och se saker ur andra perspektiv. Att få träffa så mycket människor som berikar ens liv. Och inte minst känslan när magi uppstår. Det är svårt att förklara riktigt vad det är men det är en koncentration i rummet som går att ta på och en känsla av att alla närvarande, vi på scenen och publiken upplever någonting starkt och fint tillsammans. Det är nästan som att vi blir ett för en stund. Älskar den känslan.

Har du något drömprojekt?

Jag skulle vilja göra något som är sådär nära igen som Morbror Vanja var för mig. Det var på något sätt ens egna ord som flöt fram och allt hände där och då. Kanske vill jag göra realism helt enkelt. Norén skulle va kul. När jag var yngre var Personkrets 3;1 min favoritpjäs. Det kanske skulle vara kul att ge sig på den någon gång. Jag skulle också gärna skriva och driva mitt egna projekt, men det kommer väl när tiden är rätt.

Vad är det bästa med Uppsala stadsteater?

De fina människorna som är på och runt teatern som verkligen skapar en varm arbetsplats och en kreativ miljö.


TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER

Livejulquiz av Emma Roswall och ensemblen, premiär 10 december 2021

Djur som hatar människor, regi: Erik Gedeon, premiär 25/9 2021

Vildanden av Henrik Ibsen, regi: Melody Parker, premiär 15/2 2019

Det sjunde inseglet av Ingmar Bergman, regi: Benke Rydman & Hugo Hansén, premiär 17/11 2018

Den fria viljan av Erik Gedeon, regi: Erik Gedeon, premiär 22/9 2018

Den talangfulle Mr Ripley av Patricia Highsmith, regi: Jonas Österberg Nilsson, premiär 7/4 2018

Som i en dröm av Birgitta Egerbladh, regi: Birgitta Egerbladh, premiär 4/2 2017

Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren & Alexander Mørk-Eidem, regi: Ronny Danielsson, premiär 30/11 2017

Carmen av Georges Bizet, regi: Anna Bergmann, premiär 23/9 2017

Löwensköldska ringen – Trilogin av Selma Lagerlöf, regi: Anna Azcárate, premiär 26/4 2017

Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman, regi: Eva Dahlman, premiär 27/1 2016

Kung Lear av William Shakespeare, regi: Linus Tunström, premiär 23/1 2016

Ordets makt av Ola Larsmo, Martin Lindberg, Åsa Lindholm & Lucia Cajchanova, regi: Linus Tunström, premiär 16/10 2015

En hunds hjärta av Mikhail Bulgakov, regi: Yana Ross, premiär 17/9 2015

Kvinnor över 40 vad ska man med dem till? av Malin Lagerlöf och Eva Dahlman, regi: Eva Dahlman, premiär 28/3 2015

Robin Hoods hjärta av David Farr, regi: Gisli Örn Gardarsson & Selma Björnsdótir, premiär 5/12 2014

Morbror Vanja av Anton Tjechov, regi: Yana Ross, premiär 18/10 2014

Två herrars tjänare av Klas Abrahamsson, fritt efter Carlo Goldoni, regi: Dritëro Kasapi, premiär 6/9 2014