40 år har gått och kampen för att få skapa fortsätter

Hedvig Claesson regissör för Århundradets kärlekssaga

Hedvig Claesson, regissör till Århundradets kärlekssaga, kan känna igen sig mycket i Märta Tikkanens kamp för att få ihop sitt eget skapande med att ta hand om hem och barn. Foto: Maria Lilja

För drygt 40 år sen gav Märta Tikkanen ut sin numera kultförklarade bok Århundradets kärlekssaga, om hur hon kämpat för att få skapa i skuggan av sin framgångsrike man. Temat är lika aktuellt nu som då menar Hedvig Claesson, regissör, som nu för första gången kommer låta tre kvinnor gestalta Märta.


Hedvig Claesson läste Århundradets kärlekssaga för första gången när hon var 20 år. Och har älskat den sedan dess:

– Märta Tikkanen skriver så poetiskt och samtidigt så krasst och konkret om livet, kampen för att få skapa samtidigt som hon tog hand om både barn, hem och sin alkoholiserade man Henrik. Texterna känns lika relevanta än i dag.

Hedvig Claesson, Märta Tikkanen och Linn Henriksson Strååt hemma hos Märta Tikkanen i Finland

Hedvig Claesson och Linn Henriksson Strååt, scenograf/kostymör, träffade Märta Tikkanen för två år sedan hemma i Finland. »Pjäsen har aldrig spelats av tre kvinnor tidigare, vilket Märta tyckte var en underbar idé« säger Hedvig Claesson. Privat bild/ Hedvig Claesson

Skillnaden är att vi i dag kan prata mer om kvinnorollen, om hur vi får ihop ekvationen med hem, familj och yrkesliv, menar Hedvig:

– Jag kan säga att jag måste gå för att hämta på förskolan. När Märta skrev boken fanns ingen förskola i Finland. Det har också blivit fler kvinnor i kulturbranschen, samtidigt är slitningarna mellan yrkesliv, barn och hur man kan verka som konstnär den samma, säger Hedvig och berättar om hur hon själv suttit på genrep och ammat sin son, sida vid sida med två manliga tekniker och samtidigt försökt hålla uppe pondusen som yrkesperson.

Repetition av

Lolo Elwin, Linda Kulle och Åsa Forsblad Morisse spelar i Århundradets kärlekssaga. Foto: Micke Sandström

– Märta beskriver det också så fint i hur hon längtar efter ett eget skrivbord, både för sin egen skull men också för sin mammas och sin mormors skull – de som aldrig kunde få ett. Hur hon satt upp mellan klockan 23-06 på nätterna och skrev. Jag kan känna igen mig i det när jag sitter på Uppsalapendeln med mitt kaffe och ett ägg och jobbar.

Hedvig Claesson:
»Den har aldrig spelats av tre kvinnor tidigare, vilket Märta tyckte var en underbar idé.«
Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
Applåd - Uppsala stadsteater · Applåd #39 Århundradets Kärlekssaga- För första gången med 3 kvinnor!

Hör Hedvig Claesson och Linn Henriksson Strååt berätta om sitt möte med Märta Tikkanen.

Hedvig och scenograf/kostymör Linn Henriksson Strååt träffade Märta Tikkanen för två år sedan hemma i Finland. Det som skulle blivit ett möte på en timme blev ett fem timmar långt samtal. Särskilt glad blev Märta när Hedvig berättade om de tre kvinnorna som i hennes uppsättning ska spela olika versioner av bokens Märta.

Århundradets kärlekssaga har satts upp mängder av gånger men oftast som monologer eller pjäser där Henrik tagit stor plats.

– Den har aldrig spelats av tre kvinnor tidigare, vilket Märta tyckte var en underbar idé.

Hedvig Claesson regissör för Århundradets kärlekssaga

Hedvig Claesson imponeras än i dag av Märta och hur hon kunde stå så stark i en tid då hon ofta blev bespottad för att hon skyddade sin man, för det hon skrev, för att hon inte gjorde saker på ”rätt” sätt. Foto: Maria Lilja

Hedvig var tidigt inne på att Linda Kulle, Åsa Forsblad Morisse och Lolo Elwin som spelar de tre kvinnorna, skulle gestalta olika delar av Märta – i olika delar av livet. Alla har de kommit olika långt – någon är kvar i svärtan, medan en annan kunnat bli mer reflekterande över hur livet blivit.

– Men vi har också brottats med texten, blivit arg på henne för hur hon offrar barnen och skyddar sin man som hon älskar så djupt. Den kampen är också så bra beskriven – så mänsklig och samtidigt så komplicerad. Hon står liksom mitt i kaoset men har samtidigt en blick utifrån. Det blir ett sätt för henne att överleva.

Hedvig imponeras än i dag av Märta och hur hon kunde stå så stark i en tid då hon ofta blev bespottad för att hon skyddade sin man, för det hon skrev, för att hon inte gjorde saker på ”rätt” sätt.

– Jag kan bli väldigt inspirerad av hennes glöd. Hon är en stor förebild för mig.


16 oktober har Hedvig Claessons uppsättning av Århundradets kärlekssaga premiär på Uppsala stadsteater.

Hedvig Claesson har även regisserat på bl.a. Kulturhuset Stadsteatern, Norrbottensteatern och Strindbergs Intima Teater.

För Riks Drama gjorde Hedvig Claesson Önskekonsert av F.X. Kroetz 2006. Föreställningen togs senare över av Hedvig och skådespelerskan Cecilia Nilsson och har spelats utomlands, där kallad Request Programme. Under 2011 och 2012 hade den stora framgångar på Fringe Festivalen i Edinburgh, Skottland. Den ligger i topp i antalet 5-stjärniga recensioner, samt blev 2012 utvald som nr. 2 på de engelska kritikernas topp 100 lista.

2012 gjorde Hedvig off-Broadway debut i New York med uppsättningen Act Before You Speak på The Flea Theater, med Alexandra Zelman-Doring, Marie Godeau och Ana Milosavljevic. En Hamlet utan ord, på 70 minuter med två kvinnor och en violinist.

Hedvig är tillsammans med Teater Tre med i forskningsprojektet Mapping – A map on the aesthetics of performing arts for early years. Ett fyraårigt storskaligt scenkonstprojekt med stöd av Europeiska Kommissionens Creative Europe-program. Projektet har 18 medlemmar från 17 europeiska länder och avslutas i december 2022. Ett utbyte mellan länderna där vi fördjupar och undersöker olika sceniska områden med fokus på teater för de riktig små barnen, 0-6 år.

 

Århundradets kärlekssaga

Märta Tikkanens feministiska klassiker som teater
>>Premiär 16 oktober

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close