Att arbeta med intimitet på scenen

Malin B Erikson

Malin B Erikson.

Skådespelarpedagogen och regissören Malin B. Erikson, vidareutbildade sig och blev Sveriges första och ännu enda intimitetskoordinator. Här berättar hon om ett arbete som hon gör just nu på Uppsala stadsteater.

Skådespelarpedagogen och regissören Malin B. Erikson, vidareutbildade sig i England och blev Sveriges första och ännu enda intimitetskoordinator. Hon har anlitats av Uppsala stadsteater för ett arbete Farliga förbindelser, där produktionen och ensemblen har kompetensutbildat sig inom området och lärt sig metoden som innebär ett nytt sätt att arbeta med intima scener.

Av Malin B. Erikson

De flesta av oss har förmodligen hört talas om stuntkoordinatorer. En yrkesgrupp som koordinerar våldsamma scener på teater, TV och film. Grundregeln är att det ska se ut som att till exempel ett slagsmål är på riktigt fast det inte alls är det. Stuntkoordinatorns huvudfunktion är både att skapa autentiska scener och se till skådespelarnas säkerhet.

Det är förmodligen färre av oss som hört talas om en intimitetskoordinator och det är inte alls konstigt. Yrket är relativt nytt, och även om det funnits ett par år i England och USA så är det först i höstas som Sverige fick sin första intimitetskoordinator då jag kom tillbaka till Sverige efter att ha studerat närmare hur man arbetar med intima scener på film och teater hos Ita O’Brien i London. Grundregeln är det samma som för stuntkoordinatorer. Det ska se ut som att det är på riktigt fast det inte alls är det.

Det hela började år 2014 när Ita O’Brien, grundaren till »Intimacy on Set« och »Intimacy on Set guildelines«, regisserade pjäsen Does my sex offend you på Barbican i London. Pjäsen byggde på berättelser från sexförbrytare. I sitt eget arbete med skådespelarna upptäckte hon att hon saknade verktyg för att arbeta med just de fysiskt intima scenerna. Hon började därför utarbeta en metod som hon kunde använda sig av i sitt eget arbete. Men det var först år 2017, i och med #metoo, som ett gemensamt ramverk började efterfrågas av framförallt skådespelare, men även regissörer och producenter inom film, TV och teater. Idag har »Intimacy on Set« vuxit och i vårt team ingår det idag 18 intimitetskoordinatorer från olika delar av världen.

Historiskt sett har det varken funnits ett tydligt ramverk eller någon metod för intima scener inom teater, TV och film. Som regissör och skådespelarpedagog har jag själv ofta saknat ett gemensamt språk och praktiska verktyg för att arbeta med intima scener. Jag har vid flera tillfällen känt mig obekväm när turen har kommit fram till den intima scenen och ofta har jag haft en rädsla att pusha skådespelarna för långt. Detta har många gånger lett till att jag istället backat vilket resulterat i en taffligt berättad scen som inte har fått det utrymme den förtjänar.

Den metod jag arbetar efter bygger på regissörens vision och skådespelarnas samtycke. Där ett ja är ett ja, ett nej är ett nej och kanske är ett nej.

Rent praktiskt börjar vi med en samtyckesövning där skådespelarna bekräftar att det är tillåtet att gå in i varandras personliga sfärer. Därefter bryts scenen ner i fysiska moment: var man får beröra varandra och vilka gränser som ska sättas. Sedan går vi igenom rollkaraktärernas emotionella moment, vilket ger utrymme för fördjupning av scenen. När momenten är satta skrivs koreografin ner i ett dokument och slutligen sätts koreografin ihop med texten till en noggrant berättad scen. Svårare än så är det inte. Skådespelare som är vana att improvisera fram en intim scen kan tycka att det känns krångligt i början, men när man väl kommer in i metoden så går det väldigt enkelt. De flesta skådespelare som jag arbetar med berättar att denna metod ger dem frihet och ett större utrymme för fördjupning av scenen och deras rollkaraktär.

Uppsala Stadsteater är en av de första teatrar i Sverige som anlitat en intimitetskoordinator för intima scener. En del av mitt arbete har varit att introducera metoden på teatern. Det har varit fantastiskt roligt, eftersom intresset är så stort och att alla vill lära sig mer om denna nya metod: allt från producent, regissör och skådespelare till mask och kostym. Inte minst har jag haft ett nära samarbete med en sufflös som varit med under repetitioner och dokumenterat koreografin.

Det är visserligen en skillnad att arbeta på teater och film. När det kommer till film handlar det mer om kameravinklar, mer närbilder och inte allt för sällan nakenhet eller simulerat sex. På teatern sker allt här och nu och det sker nästan alltid i helbild. Det är svårare att dölja något på teatern jämfört med på film. Metoden och det gemensamma ramverket är dock detsamma för både film och teater.

Jag tror vi bara har sett en början på hur vi kan förändra arbetet med intima scener och det är min förhoppning och tro att vi inom några år ser det som ett kursmoment på landets scen- och teaterskolor.


Vill du veta mer?

Besök Malin B. Eriksons hemsida där hon har skrivit mer om intimitet på scen och film. Där kan du även läsa de etiska riktlinjerna för metoden i sin fulla längd.

 

Malin B Erikson berättar om nytt sätt att arbeta med intimitet på scenen.

Farliga förbindelser

Sex, intriger & makt

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close