Att se processen växa fram gemensamt

Hedvig

Teaterbloggen bjuder in regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater för att berätta om deras inspiration och drivkraft för teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi Hedvig Claesson som är aktuell i höst som regissör för »Århundradets kärlekssaga« på Uppsala stadsteater.


Tre frågor till... Hedvig Claesson

Vad var ditt allra första möte med teater? 

Min mormor Astrid var oerhört teaterintresserad. På 50 talet regisserade hon personalen på varuhuset PUB. Vi gick på en massa teater tillsammans, och jag antar att det egentligen var teater för vuxna. Minns dofterna, färgerna, ljuset och förtjusningen över att få kliva in i en helt annan, magisk värld. Det gjorde ett outplånligt intryck. Vi avverkade allt som fanns inom scenkonsten, så som opera, konserter och all sorters teater. Det var dramer, fars, och musikaler. Jag nådde inte ned med mina fötter när jag satt i salongens mjuka fåtöljer, utan dinglade alltid med benen till andra vuxnas stora förtrytelse. I pauserna åt vi dammsugare och mazariner och köpte tjocka program som kostade en si så där 15 kronor. Och så en dag nådde jag plötsligt ned med fötterna. Då fanns inte min mormor kvar, men platsen hade jag funnit genom henne.

Hur har din relation till teater förändrats och formats över åren som gått?

Jag började väldigt klassiskt textbaserat och har mer och mer närmat mig rörelsen och det ordlösa. 2006 satte jag upp pjäsen Önskekonsert av F.X. Kroetz på Riks Drama, en helt tyst pjäs utan repliker och endast handlingar. Den fick mig att närma mig andra uttryck och där har jag hittat mer av min egen sceniska värld.

Varje ny uppsättning är en resa i att se, förstå och få fram det verket vill säga. Jag tycker mycket om den kollektiva processen i rummet och på golvet och har en stark tilltro till de människor jag arbetar med. Varje morgon startar jag med dans, det är bästa sättet att starta dagen på, för att sen kliva vidare in i pjäsen. De allra flesta blir ju glada och avslappnade av att dansa, rekommenderas varmt till alla!

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

När jag arbetar med teater är det så viktigt för mig att känna samhörighet i processen med de andra i rummet. Att se processen växa fram gemensamt. Publiken är såklart också otroligt viktig. Det är för dom allt görs. De är målet. I mitt arbete med en yngre publik, som t.ex. bebisar blir det väldigt påtagligt. Har jag inte fångat in dom kryper de iväg, kräks eller somnar. Och det är ju egentligen samma sak med den vuxnare publiken, möjligen minus att kräkas.

Det är viktigt att bibehålla lusten och leken i repetitionerna, och ju äldre jag blir desto mer ser jag också behovet av ordning och struktur. Jag har en väldigt ordnad sida, tycker nog om struktur helt enkelt. Är du lugn i rummet är det lättare att våga vara kreativ, dela med dig av och jobba tillsammans.


Önskekonsert av F.X. Kroetz gjorde Hedvig 2006 för Riks Drama. Föreställningen togs senare över av Hedvig och skådespelerskan Cecilia Nilsson och har spelats utomlands, där kallad Request Programme. Under 2011 och 2012 hade den stora framgångar på Fringe Festivalen i Edinburgh, Skottland. Den ligger i topp i antalet 5-stjärniga recensioner, samt blev 2012 utvald som nr. 2 på de engelska kritikernas topp 100 lista.

2012 gjorde Hedvig off-Broadway debut i New York med uppsättningen Act Before You Speak på The Flea Theater, med Alexandra Zelman-Doring, Marie Godeau och Ana Milosavljevic. En Hamlet utan ord, på 70 minuter med två kvinnor och en violinist.

Hedvig är tillsammans med Teater Tre med i forskningsprojektet Mapping – A map on the aesthetics of performing arts for early years. Ett fyraårigt storskaligt scenkonstprojekt med stöd av Europeiska Kommissionens Creative Europe-program. Projektet har 18 medlemmar från 17 europeiska länder och avslutas i december 2022. Ett utbyte mellan länderna där vi fördjupar och undersöker olika sceniska områden med fokus på teater för de riktig små barnen, 0-6 år.

Hedvig har även regisserat på bl.a. Kulturhuset Stadsteatern, Norrbottensteatern och Strindbergs Intima Teater. I höst aktuell igen på Uppsala stadsteater, som regissör för Århundradets kärlekssaga.

I en serie på Teaterbloggen möter vi några av våra regissörer. Här berättar Hedvig Claesson om sin inspiration för teater.

Århundradets kärlekssaga

Märta Tikkanens feministiska klassiker som teater
>>Premiär 16 oktober

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close