Att skapa tillsammans

Maria Trost

En serie om drivkraft och inspiration skapad för Teaterbloggen. Regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater berättar vad som inspirerar och driver dem i arbetet med teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi Maria Trost som i höst arbetar med två föreställningar för barn...

Tre frågor till... Maria Trost

Vad var ditt allra första möte med teater?

Jag har alltid älskat att hålla på med teater. När jag och en kompis var 10 år skrev vi om korta noveller av Roald Dahl till manus och iscensatte – sen bjöd vi in en välvillig publik. Vi gillade också att bygga upp miljöer och arrangera interaktiva föreställningar för grannskapet, tex spöktåg i någons källare, detektivhistorier mm. Fokus var att involvera deltagarna i vår lek – själva skapandet av det var nog det viktigaste, inte resultatet. Mitt första teaterminne var Suzanne Ostens pjäs om Franska revolutionen, jag var ca 13 år när jag såg den fyra timmar långa pjäsen. Man satt i scenografin och i pausen fick man löksoppa. Det var en häftig upplevelse med extra allt?

Har det förändrats och hur har det formats över åren som gått?

Jag tror inte det har förändrats så mycket alls faktiskt. Det jag gjorde då var att projektleda, regissera, skriva manus och spela teater. Typ. Och det är ju ungefär det jag jobbar med idag när jag jobbar med ungdomsensemblen eller våra interaktiva barnföreställningar (Hurra vad jag är rädd, Värdens viktigaste möte). Fokus för mig är deltagarna i gruppen och publiken, att de ska få uppleva något häftigt – både bli berörda och känna sig delaktiga.

skor och rekvisita på scengolvet

Skor och rekvisita för »Hurra vad jag är rädd«.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Det är viktigt att alla får delta, när jag jobbar med ungdomar är det viktigt att de känner att det här är deras grej, deras historia och att de är med och skapar det hela. Jag tror starkt på deltagandet och att teaterkonstens uppgift är att få publiken att känna sig delaktig. I alla fall den yngre publiken. Man vill inte bara vara åskådare, man vill vara deltagare och medskapare.

För mig personligen har det alltid varit viktigt att ha en ideologi – något som driver en i ens arbete och för mig är det tron på allas lika värde och att alla ska ha samma möjligheter – att alla ska få sin röst hörd och ges möjlighet att växa och utvecklas på olika sätt.  Då är det ju viktigt att alla får vara med, att teaterkonsten inte blir för en utvald eller begränsad skara. Den ska inkludera hela samhället på flera olika plan. Vi måste låta teater få våga vara politisk, vass och provocerande, både för barn, unga och vuxna.  I höstens uppsättning Världens viktigaste möte tar vi fasta just på deltagandet och låter barnen vara en del av föreställningen men vi jobbar också med ett viktigt och svårt ämne – barnkonventionen.


Maria Trost arbetar som dramapedagog, manusförfattare och regissör. 2001 började hon arbeta på Gottsunda dans och teater där hon sedermera blev pedagogisk ledare och regissör för amatörverksamheten, med och för ungdomar såväl som barn, vuxna och pensionärer. Sedan 2013 är Maria anställd som dramapedagog för barn och unga på Uppsala stadsteater. Här leder Maria arbetet med Uppsala stadsteaters ungdomsensemble och deras föreställningar: Kärlek (2019), Viktigt (2018), Ensam bland andra (2017), Makten är din (2016), Det där man inte pratar om (2015), 2034 (2014). Hon arbetar också för Gottsunda dans och teater där hon regisserat flera produktioner, bland andra Ronja Rövardotter, Blodssystrar, Import, Lasse Majas detektivbyrå, Pigge Lunk, Är det verkligen Fred vi vill ha? och En midsommarnattsdröm. Maria Trost har även skrivit och regisserat föreställningen Aya och döden (2015). Hennes skapandeprocess grundar sig på devising, i ett aktivt deltagande av ensemblen som skriver och bearbetar manus tillsammans och gemensamt kommer fram till föreställningens gestaltning.

I en serie om drivkraft och inspiration möter vi regissörer som arbetar på teatern 2019/2020. Här möter vi Maria Trost…

Hurra vad jag är rädd!

En interaktiv föreställning för barn 3-5 år

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close