Det vigtigste er at være fordomsfri og modig

I en serie på Teaterbloggen möter vi några av de regissörer som arbetar på teatern under året 2019/2020. Nikolaj Cederholm är aktuell med teaterkonserten »Bellman 2.0« som har premiär på Uppsala stadsteater den 17 oktober. Nikolaj är bland annat upphovsmakaren till »Come Together«, teaterkonserten som samlade över 100 000 besökare på Europaturné och visades här i Uppsala på Fyrishov 2014. För ett par år sedan sattes ytterligare en av Nikolajs hyllade produktioner upp på Uppsala stadsteater: »Taube Today«.

En serie om drivkraft och inspiration skapad för Teaterbloggen. Regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater berättar vad som inspirerar och driver dem i arbetet med teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse.


3 frågor till... Nikolaj Cederholm

Scen ur »Come Together!«. Foto: Isak Hoffmeyer

Vad var ditt allra första möte med teater?

Mit allerførste møde med teatret var en såkaldt totalteater forestilling med teatergruppen Solvognen i den Grå Hal på Christiania i starten af 70erne, som mine forældre tog mig ind til som dreng.

Har det förändrats och formats över åren som gått?

Nu har jeg lavet teater i 40 år, så der har været mange  forskellige slags modestrømninger og bølger som er drevet igennem teaterverden. I 70erne var der meget ideologisk teater, i 80erne handlede det om apocalypser og identitet, – så kom der en bølge af teaterforestillinger hvor de spillede som om det var børneteater, så kom der en bølge hvor vi hele tiden skulle se skuespillere flytte rundt på scenografien i lange kedelige skift. I de senere år er der kommet mange teaterforestillinger som er “deviced”, – det vi før kaldte for improvisationsforestillinger, – hvor der ikke er nogen dramatiker, men hvor holdet researcher et emne og skaber en historie ud fra det. Så er der dukket “kuratorer” op i teaterverden, det havde vi ikke før, der kaldte vi det bare at man valgte noget, nu kuraterer man istedet. Så har der været perioder hvor der var meget “emne”-teater, altså nu laver vi en teaterforestilling om anorexi eller en om ligestilling, -som er en ubehagelig sammenblanding af kunst og pædagogik, man ku kalde det anti-teater.

Dramatikere er kommet og gået, Dario Fo og Bertol Brecht, som var meget spillede i 70erne og 80erne spilles næsten ikke mere, Allan aykburne og Lars Norén spillede alle steder i 80erne, men nu er de fraværende. Så kom der pludselig en bølge hvor alle teaterforestilllinger, skulle bygge på en berømt film eller bog. Men den største forandring har helt klart været Standup komikerne, som repræsenterer en meget levende form for teater, som kan spille uden subsidier og har et enormt publikum. Og nu kommer der tilsyneladende identitetspoltitisk teater igen…

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Mit engagement i teaterkonsten drejer sig om at stille min nysgerrighed (og kunnen) til rådighed for publikum. Jeg undersøger et eller andet forhold og kan forhåbentlig finde aspekter frem, som ingen havde set. Det vigtigste er jo nok at være fordomsfri og modig, for det publikum har krav på, er at du oprigtig søger sandheden om det du arbejder med. Derfor duer det oftest ikke at have en ideologi, hvis du er kunstner, – for det betyder jo at du har fundet svaret, og vores arbejde går nu engang ud på at lede efter det. Du må være parat til at fremvise dine resultater uanset om de bekræfter eller afkræfter det ene eller det andet menneskesyn.  Teater er ikke enten godt eller ondt, teater er ikke enten rigtigt eller forkert, det er det hele, teater er interaktion mellem mennesker, det er et mindgame og vi vil overraskes.


Nikolaj Cederholm arbetar som regissör och dramatiker. År 1979-2000 ledde han Dr Dantes teater i Köpenhamn, sedan dess har han frilansat. Nikolaj har satt upp föreställningar på scener i Danmark, såväl som i Norge, Sverige, Schweiz, Holland, Island och England.

Han skriver och iscensätter framförallt egna produktioner, men har också samarbetat med dramatikern Line Knutzon och stand up komikern Anders Matthesen. Teateråret 2019/2020 markerar 40 år i branschen.

Nikolaj uppfann teaterkonserten, som idé och produktion för scenen. Teaterkonserten är en full konsert med teater insprängd i de olika melodierna. Både visuellt och musikaliskt. Du känner igen musiken men får uppleva den på ett nytt sätt. Uppsala stadsteater har presenterat de båda teaterkonserterna Come Together! (2013) och Taube Today (2018). I samarbete med Västmanlands Teater presenteras Bellman 2.0 på Uppsala stadsteater med premiär 17 oktober 2020.

 

I en serie på Teaterbloggen möter vi några av våra regissörer. Här berättar Nikolaj Cederholm om sin inspiration för teater.

Bellman 2.0

Ny teaterkonsert av Ceder­holm/Bjerkø
>>Premiär 17 oktober

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close