Dubbelt aktuell pjäs om ett USA i kris

Josette Bushell-Mingo

»Teatern är ett verktyg för att förstå vårt liv här på jorden, och för att förstå andra människor. Utan konst och kultur skapas ett hål i samhället«, menar Josette Bushell-Mingo. Foto: Maria Lilja

Flera stora livsfrågor ställs på sin spets i Dominique Morisseau »Skeleton Crew«, eller »Varsel« som den kallas när den nu har Sverigepremiär. I kölvattnet av coronakrisen har pjäsen blivit mer aktuell än någonsin menar Josette Bushell-Mingo, regissör.


Vem är jag utan mitt arbete? Hur mycket av min historia sitter i väggarna på jobbet och vad behöver jag egentligen för att må bra? Det är några av frågorna som Josette Bushell-Mingo ville undersöka när hon bestämde sig för att sätta upp Varsel för första gången i Sverige:

–  Publiken ska känna att de är en del av händelserna som utspelar sig i bilfabrikens omklädningsrum. Att frågorna som väcks även berör dem, säger hon.

Josette Bushell-Mingo
Man måste ha skratt och värme för att överleva, det är viktigt.

Själv visste Josette redan som 18-åring att hon skulle jobba med konst och skapande. Nu är en av hennes söner i samma ålder och satsar på att följa sin mammas bana som skådespelare.

Även karaktärerna i Varsel brottas med om de ska följa i sina föräldrars fotspår, eller inte. Någon känner sig skyldig att stanna på fabriken precis som hens far och farfar gjort. Andra kan inte vänta tills de får ge sig av. Här är året 2008 och USA är i kris. Mycket är likt dagens USA som nu tampas med effekterna av covid19-viruset.

–  Pjäsen har blivit dubbelt aktuell. Fabriken blir en symbol för samhället både då och nu, säger Josette.

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Josette Bushell-Mingo berättar om »Varsel«. Produktion: Riksteatern


I pjäsen drabbas den afroamerikanska arbetarklassen i Detroit hårt av krisen. Staden har även en historiskt stor betydelse, då den var en nyckelplats för befrielsen av slavar i mitten på 1800-talet i USA, då många fick hjälp att fly via Detroit in i Kanada.

Att minnas stadens historia och själ har varit viktigt menar Josette. Så även ljuden av Detroit – som musiken.

–  Mycket av stadens identitet och hopp sitter i musiken. Vi kommer att ha med ett par låtar i föreställningen, och det blir även en del humor. Man måste ha skratt och värme för att överleva, det är viktigt.

Josette Bushell-Mingo,

Josette Bushell-Mingo arbetar sedan 2018 som lektor och prefekt vid Institutionen för skådespeleri på Stockholms konstnärliga högskola. Foto: Maria Lilja

Josette har under hela sin karriär jobbat för att lyfta svarta dramatiker och få in fler afrosvenskar på landets teaterscener. 2018 grundade hon även The National Black Theatre of Sweden.

Josette berättar att hon påverkats starkt av Black Lives Matter rörelsen och de uppmärksammade dödsfallen som lyfts fram genom rörelsen.

Josette Bushell-Mingo
George Floyds död chockar mig fortfarande och gör väldigt ont. Det som hänt har påverkat mig mycket.

– George Floyds död chockar mig fortfarande och gör väldigt ont. Det som hänt har påverkat mig mycket – jag har blivit mer bestämd och skeptisk. Men mord sker även psykologiskt och strukturellt, inte bara fysiskt. Och det händer även här i Sverige. Det som händer nu ger perspektiv, säger Josette och visar fotoramarna som står på henne skrivbord – ”Black Lives Matter” är inramat i den ena. I den andra syns en bild av Martin Luther King.

–  Jag vill, med glädje och stolthet, berätta så många av våra historier som jag bara kan. Och jag vill sluta förklara för vita personer hur deras fördomar ser ut. Vi måste alla lära oss om, och av, vår historia.

Varsel har premiär på Uppsala stadsteater 21 november och är en samproduktion med Riksteatern – med vilka föreställningen kommer åka på turné.

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Sommaren 2019 medverkade Josette Bushell-Mingo i SR Sommar i P1. Lyssna på hennes program här...


Om Josette Bushell-Mingo:

Skådespelare och regissör. Arbetar sedan 2018 som lektor och prefekt vid Institutionen för skådespeleri på Stockholms konstnärliga högskola.

Även gästprofessor vid Coventry University sedan 2017.

Mellan åren 2005 och 2018 arbetade hon som konstnärlig ledare på Tyst teater vilket är Riksteaterns center för scenkonst på teckenspråk.

Hon har varit med och bildat föreningen Tryck som sammanför scenkonstnärer med afrikansk bakgrund.

Josette har också turnérat med den hyllade och djupt personliga föreställningen Nina – a story about me and Nina Simone.

2018 startade hon The National Black Theatre of Sweden.

År 2013 utsåg svenska regeringen Josette Bushell-Mingo till ledamot i styrelsen för Stiftelsen Svenska Filminstitutet. Hon är även styrelseordförande i Cinemafrica.

2019 var hon en av sommarvärdarna i Sveriges Radio P1

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close