“En drömroll att få spela”

tre personer sitter på rad

Rolf Lydahl, Stina Nordberg och Helen Sjöholm. Foto: Markus Gårdner

Berättelsen om den bipolära mamman Diana och hennes familj var en efterlängtad drömroll att kliva in i berättar Helen Sjöholm. Pandemin satte stopp kort efter premiären våren 2020 men nu tar den hyllade musikalen åter plats på Uppsala stadsteaters stora scen.


Efter att ha sett Next to normal både i New York, Finland och Stockholm så fick Helen Sjöholm äntligen chansen att själv ta sig an rollen som bipolära mamman Diana.

–  Jag blev lika berörd varje gång jag såg musikalen. Den stannade kvar i mig länge och blev en drömroll att själv få spela någon gång.

När Next to normal hade urpremiär i New York 2008 var det första gången som ämnen som psykisk ohälsa och bipoläritet togs upp på det här viset på en musikalscen, berättar hon.

– Den bröt verkligen ny mark och kom att påverka musikteatern som skapades efter det. Det är ett kammarspel och ett tight ensemblespel där alla roller är lika viktiga. Det blir väldigt tydligt att berättelsen handlar om hela familjen och hur de hamnat där de hamnat.

Ensemblen gjorde ett tufft jobb under reptiden berättar Helen Sjöholm, med många fina och allvarliga samtal om mående och psykisk sjukdom och om hur man som familj hanterar det.

– Det blev mycket skratt och mycket gråt. Det är fantastiskt när man hamnar där. Berättelsen river upp saker och kostar på och musiken är krävande och tung att göra men också underbar och oerhört välskriven.

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Helen Sjöholm intervjuas av Maria Freeney i Uppsala stadsteaters podd Applåd.

Att kliva in i Dianas värld var dock inte helt enkelt.

– Det var svårt till en början, men också väldigt intressant. Texten och musiken var hjälpsam då musiken är oerhört berättade och driver historien framåt. Det är inga stora nummer utan den berättar mer om sinnesstämningar än att vara melodier som ska klinga kvar. Man behöver ett litet skyddsnät för att göra rollen, och det fann jag i ensemblespelet. Jag är jätteglad att det är just vi i ensemblen och Ronny Danielsson som regissör, som gör detta tillsammans.

ensemblen i Next to normal på scenen

Ensemblen har sett under sommaren för att sjunga igenom musiken, berättar Helen Sjöholm.

Den lilla ensemblen på sex personer blev snabbt ett tight och samspelt gäng och har setts för att sjunga igenom låtarna under året som gått berättar Helen Sjöholm.

– Det blev ett så abrupt slut och det kändes så sorgligt att stänga ner. Vi trivdes alla så bra här på Uppsala stadsteater där det blev en fin och intim stämning. Så vi är nog lika glada allihop att nu kunna ta upp föreställningen igen.

Två personer sitter bredvid varandra på scen

Stina Nordberg och Rolf Lydahl som pappa och dotter. Foto: Markus Gårdner

När rollen som Diana nu är avbockad på önskelistan skulle Helen Sjöholm vilja ta sig an något nyskrivet, gärna om någon kvinna som betytt mycket i historien som Ester Blenda Nordström, Astrid Lindgren eller Karin Larsson.

– Jag läser nu Selma Lagerlöfs biografi, hon är bara en av alla kvinnor som betytt mycket för Sverige men som inte fått ta sig ton. Det vore väldigt kul att få göra en musikalmonolog! Finns ens det ordet? Annars borde någon uppfinna det.

Next to normal har nypremiär på Uppsala stadsteater 15 januari 2022.

Next to Normal

Prisbelönt musikal med Helen Sjöholm i huvudrollen

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close