En plats för det irrationella

Emil Brulin. Foto: Julia Mård

Teaterbloggen bjuder in regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater för att berätta om deras inspiration och drivkraft för teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi Emil Brulin som är aktuell som regissör för »Den stora skrivboken« och »Kohlhaas« på Uppsala stadsteater.


TRE FRÅGOR TILL... EMIL BRULIN

Vad var ditt allra första möte med teater?

Jag började på Växtverkets Vår teater vid Brommaplan när jag var nio år gammal.  Jag fastnade där och sedan fortsatte jag bara att hålla på med teatern; valde det som ämne i skolan och som inriktning på gymnasiet, folkhögskola och högskola. Det var kanske slumpen som gjorde att det blev just teater, men det känns inte så!

Hur har din relation till teater förändrats och formats över åren som gått?

Från fritidsintresse till att ha teater som yrke för att sedan se det som konst. När jag gick på scenskolan ville jag lära mig hantverket skådespeleri och bli “bra” på teater. Men under åren som jag har varit ute och arbetat  så har jag blivit mer intresserad av att “göra fel”, inte vara så duktig utan istället försöka överraska mig själv. När jag nu har börjat med regi så vill jag ta med mig den inställningen. Jag är väldigt förvirrad som människa och det vill jag använda mig av för att skapa överraskande och märklig teater.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Jag upplever att samhället just nu präglas av ett nyttomaximerande och rationellt tänkande. Därför är det viktigt för mig att teatern får vara något annat som rymmer andra delar av den mänskliga erfarenheten. En plats för det irrationella, motsägelsefulla och konstiga.


Emil Brulin är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och utexaminerades 2014. De senaste åren har uppdragen fört honom till teaterscenen såväl som till TV och film. Emil har, tillsammans med skådespelaren Hampus Hallberg, regisserat och skrivit manus till kortfilmen Magnus är sexist som nominerades till Startsladden vid Göteborgs Filmfestival 2020, där Emil även spelade en av rollerna själv. 2016 regisserade Emil Brulin föreställlningen Duva på UngaTur i Stockholm och 2020 Den stora skrivboken på Uppsala stadsteater tillsammans med Simon Reithner.

Emil Brulin medverkar under spelåret 2019/2020 på Uppsala stadsteater som skådespelare i PennskaftetKul med en kvinna! och Årets svensk. Spelåret 2018/2019 kunde vi se honom i Karl-Bertil Jonssons julaftonFniss  världens tråkigaste pjäs, Gyllene draken och Frankensteins r-r-rädda monster här på Uppsala stadsteater. Hösten 2020 medverkar Emil Brulin bland annat i Måsen.

Emil har under senare år även medverkat i produktioner på Turteatern, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och på Malmö stadsteater. På TV har han under 2020 medverkat i Julkalendern: Mirakel och Dejta. 

Läs mer om Emil Brulin på PMJ Artistgruppens hemsida…

 

I en serie på Teaterbloggen möter vi några av våra regissörer. Här berättar Emil Brulin om sin inspiration för teater.

Måsen

Stora scenen
>>När vi ses igen!

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close