Ett av de märkligaste åren i teaterns historia är till ända

Petra Brylander porträtt

Petra Brylander, Teaterchef på Uppsala stadsteater

Petra Brylander, Teaterchef på Uppsala stadsteater blickar tillbaka på året som gått. Ett av de märkligaste i teaterns historia.


Det är med stolthet och glädje jag tittar tillbaka på året som gått. Hur kan det vara möjligt tänker ni?

Det har trots allt varit det värsta året i teaterns historia. Halva året tvingades vi hålla stängt för publiken och andra halvan levde vi med både restriktioner och vaccinationsbevis.

2021 var året då vi var rädda för att smitta varandra, rädda för att själva bli riktigt sjuka i Covid-19 eller att förlora en nära anhörig. Det har varit fruktansvärt svårt och utmattande att ständigt vänta på besked som ändrat våra förutsättningar att spela och hålla teatern öppen, med extremt kort framförhållning. Att plötsligt betraktas som ”icke nödvändig verksamhet”. Att bli utpekad som platsen där smittan sprids trots att så inte varit fallet. Våra rymliga lokaler och möjligheten att både tidsmässigt och fysiskt sprida ut publiken har borgat för en trygg upplevelse till skillnad från hur det sett ut på stora handelsplatser eller i fullpackad kollektivtrafik.

Det var ett akut lägre såklart, för alla, och trots att jag aldrig trodde att jag skulle säga det har vi lärt oss mycket om oss själva och hur starka vi är.

Vi är vana att ta hand om vår publik och har alltid gjort vårt yttersta för att kunna säkra besöket ur alla perspektiv, ändå har restriktionerna alltid drabbat oss i scenkonstbranschen hårt. Vi har behövt tyda myndigheternas ofta dubbla budskap och hantera trubbiga regelverk, vilka skapat fler frågor än svar.

Som tur är har vi på teatern alltid vetat att vi är en i allra högsta grad nödvändig verksamhet. För publiken, för utövarna, för medborgarna, för kulturen och för konsten.

Vi ger aldrig upp!


Under den nedstängda våren 2021 tog vi fram hela produktioner som sätts upp nästa spelår. Vi har gjort radioteater i poddformat som vi producerat helt själva, och vi har skapat två digitala föreställningar med hög kvalitet för barn och unga som har visats i skolklasser för över 10 000 barn. Vi har tagit fram en ny visuell identitet, en ny vision och har nu även en helt nyrenoverad och omdesignad foajé.

Hösten 2021 öppnade vi med ett flertal nyskrivna verk i vitt skilda genrer som utmanade och berikade, gav upphov till samtal och tog ett nacksving på vår samtid.

Vi har utmanat oss att tänka nytt och gjort orädda val trots en osäker samtid. Vi har varit omtalade och välbesökta. Vi har varit ett hus fullt av energi och kreativitet och så ska vi fortsätta oavsett vilka restriktioner som vi tvingas leva under 2022.

Ett av de projekt som jag är mest stolt över under 2021 är att Uppsala stadsteater för första gången i teaterns 70-åriga historia spelade sommarteater i Gottsunda.

I ett stort tält på en gräsmatta mitt i området tog teatern plats och i den ljumma sommarkvällen fylldes spelplatsen av både magi och gemenskap. En rik uppsättning av Loranga Loranga av Barbro Lindgren som älskades av barn och vuxna. Fribiljetterna gick åt på några minuter. Det blev en rakt igenom lyckad uppsättning trots att vi inte hade en aning om hur det skulle gå när vi satte igång.

Med allt det ovan nämnda och mycket mycket mer otroligt som alla på teatern har gjort och åstadkommit under detta galna år så kan jag bara konstatera: Vi ser på framtiden med tillförsikt! Gott nytt år!

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close