Ett universum på scen

Teaterbloggen bjuder in regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater för att berätta om deras inspiration och drivkraft för teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi Martin Rosengardten som är aktuell i höst som regissör för »Det händer inte här« på Uppsala stadsteaters Lilla scen.


Tre frågor till... Martin Rosengardten

Vad var ditt allra första möte med teater?

Mitt allra första teaterminne är ett kompakt mörker där ett ägg, stort som en medicinboll ungefär, framträder. Sakta börjar det kläckas och ur det stiger en nyfödd äggula och upptäcker världen för första gången. Först många år senare insåg jag att det var en docka jag sett och inte alls en riktig äggula. Det är nog 40 år sedan och fortfarande ett väldigt starkt minne av hur omtumlande och sann teater kan vara. För mig var det precis så verkligheten såg ut och den var helt magisk. Sedan dess tror jag att jag alltid strävat efter att få till en sådär alldeles självklar logik i just det universumet som sker på scenen, just nu, tillsammans med publiken.

Hur har din relation till teater förändrats och formats över åren som gått?

Min relation och fascination till teatern har nog inte ändrats så mycket, faktiskt, jag är en teaterromantiker.

I grunden handlar det om ett kollektivt arbete där alla teatermakare gör sitt yttersta för att få till den där helgjutna föreställningen där tid och rum står still och att det som sker på scen skakar om dig i grunden och kanske är mer sant än verkligheten själv. Däremot har kanske mitt arbetssätt ändrats något. Det kollektiva arbetet och det gemensamma forskandet har blivit ännu tydligare och viktigare än att jag själv ska driva igenom ett noga planerat koncept som jag utarbetat på förhand. Inför ett arbete och en repetitionsperiod förbereder jag mig mycket noga men nu för tiden gör jag det inte för att ha kontroll utan för att ha möjlighet att stundtals släppa kontrollen.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Att föreställningen är relevant för sin tid och plats, och för sin publik. Det är också viktigt för mig att jag och mina kollegor känner lust till arbetet och vågar mer än vi kanske först anar. Sedan vill jag gärna kasta mig mellan olika sorters projekt, jag tror att jag mår bra av det och blir en bättre regissör.


Martin Rosengardten har spelat och regisserat på teatrar runt hela landet som till exempel Malmö Stadsteater, Galeasen, Dramaten, Stockholms stadsteater, Riksteatern, Norrbottensteatern med flera. Är från början trummis och spelade med The ark i många år på nittiotalet.

Martin har gått på både Teaterhögskolan i Malmö och på Dramatiska Institutets regilinje. Han har även ett intresse för och har börjat att utforska filmvärlden.

Det händer inte här

Berättelsen om Uppsalakidnappningen
>>Urpremiär 19 september

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close