FARNAZ ARBABI REGISSERAR JOHANNES ANYURUS SUCCÉROMAN

Farnaz Arbabi tillsammans med ensemblemedlemmar

Johannes Anyurus succéroman »De kommer att drunkna i sina mödrars tårar« översattes och lanserades nyligen på den amerikanska marknaden. Under teateråret 2020-2021 får berättelsen sin urpremiär på teaterscenen. För regi och dramatisering står Farnaz Arbabi. Här berättar Farnaz om sin inspiration bakom arbetet med föreställningen.

»De kommer att drunkna i sina mödrars tårar« är en science fiction-thriller som briljant väver ihop parallella tidsuniversum till en skrämmande aktuell berättelse. Anyuru kombinerar filosofi med politik i en intelligent och laddad berättelse som gav mig både gåshud och rörde mig till tårar. Det är en av mina absolut starkaste läsupplevelser och jag har inte kunnat sluta tänka på den. Farnaz Arbabi, regissör

Föreställningen baseras på Johannes Anyurus roman De kommer att drunkna i sina mödrars tårar (Norstedts förlag) och utspelar sig i en närliggande framtid, där samhällsutvecklingen lett till en djupgående fascism. Berättelsen inleds med ett misslyckat terrordåd, där den enda överlevande gärningspersonen är en flicka som påstår sig komma från framtiden. Hon beskriver framtidens Sverige som ett samhälle där segregation och rädsla lett till att delar av befolkningen fösts ihop i övervakade inhägnader och fråntagits sina medborgerliga rättigheter.

På Uppsala stadsteater regisserade Farnaz senast klassikern Hedda Gabler år 2013 och Maria Edström i sin recension för SR P1 hyllade Farnaz »förmåga att vara så angelägen«. Tidskriften Cora beskrev samma föreställning som stående: mitt i vår nutids livspuls. När föreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar  får sin urpremiär är det en samproduktion mellan Uppsala stadsteater och Unga Klara. Urpremiären den 15 oktober på Unga Klara i Stockholm följs av premiär på Uppsala stadsteater den 8 januari 2021.

»De kommer att drunkna i sina mödrars tårar«, fotografering med Bashkim Neziraj, Robin Keller, Nina Rashid och Rita Lemivaara. Också med i ensemblen är Sepideh Khodarahmi, Astrid Kakuli och Davood Tafvizian. Foto: Micke Sandström

Farnaz Arbabi, berättar i ett pressmeddelande att hon vill åskådliggöra nutiden. Hon förklarar:

Boken De kommer att drunkna i sina mödrars tårar kom ut 2017 och som all bra science fiction låg den precis så nära verkligheten att man som läsare fick kalla kårar över ryggen. Flera av de skräckscenarior som målas upp i bokens framtid har redan hänt eller är på väg att inträffa. De så kallade ghettolagarna i Danmark, som också ligger mycket nära oss i Sverige geografiskt och kulturellt, är ett av de tydligaste exemplen. Även de läger som Trumps USA byggde upp i samband med muren mot Mexiko, där barn separerades från sina föräldrar och drogades lugna, reflekterar den politik och det samhälle som boken beskriver.

Farnaz fortsätter:

Vi är många i Sverige idag som är oroliga för framtiden. För den ökande rasismen, islamofobin och terrorn som skapar både rädsla och hat. I boken följer vi en svensk författare med muslimsk bakgrund och dennes oro och funderingar kring sin egen och sitt barns framtid i Sverige. Exakt samma funderingar och rädslor har jag själv och många med mig haft. Det sägs att dagen efter det amerikanska valet då Trump blev president så kraschade den kanadensiska ambassadens hemsida, för att så många amerikaner googlade ”move to Canada”. Liknande var det i Sverige efter valet 2018 – det stora samtalsämnet bland många hbtq-personer och många med muslimsk eller judisk bakgrund var och är fortfarande ”vart ska vi flytta? Vart ska vi ta vägen?”

Det är en paradox – Sverige är mer diversifierat än någonsin och är därigenom också ett mer tillåtande samhälle där många olika uttryck får plats. Samtidigt är hatet mot muslimer och vissa andra grupper, så starkt att det till och med drabbar barn. Jag tänker mycket på hur jag som ensam individ kan påverka och forma samhället och framtiden och att jag vill agera så som jag önskar att alla skulle agera.

Scen ur Drottning Kristina

Scen ur »Drottning Kristina« som Farnaz Arbabi regisserade på Uppsala stadsteater år 2009. Foto: Linus Meyer

Det kan handla om att behandla alla med värdighet och respekt, alltifrån att be om ursäkt ifall du råkar krocka med någon på gatan, till att erbjuda din sittplats på bussen åt någon som verkligen behöver den, till att ingripa om jag ser någon bli attackerad verbalt eller fysiskt. De stora skeendena känns det inte alltid som att man kan påverka – som enskilda individer är vår makt begränsad – men i grunden handlar det om anständighet, om etik och moral. Hur vi behandlar varandra. Vi kan göra det svårare för andra att behandla människor illa, ifall vi sätter i system att alltid behandla alla med respekt.

Farnaz Arbabi har regisserat på de flesta större institutioner i Sverige och är sedan 2014 konstnärlig ledare på Unga Klara i Stockholm. År 2019 satte hon upp X och För att jag säger det, som också har turnerat i Sverige och internationellt. Några av de produktioner som Farnaz själv gärna tänker tillbaka på är Utvandrarna på Riksteatern (2006) och Drottning Kristina på Uppsala stadsteater (2009).

Våren 2020 skriver hon klart manuset till De kommer att drunkna i sina mödrars tårar för att börja repetitionerna tillsammans med ensemblen efter sommaren. Nya spännande regiuppdrag väntar inför 2021, och Farnaz skriver också själv – mer och ny dramatik!

Bellman 2.0

Ny teaterkonsert av Ceder­holm/Bjerkø
>>Premiär 17 oktober

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close