»Flickvännen«, en studentrecension

Kvinna och man i morgonljus i en säng taget ovanifrån. Kvinnan röker och tittar in i kameran. Mannen tittar på henne.

Lanseringsbild, »Flickvännen«. Foto: Klara G.

Sedan hösten 2015 bjuder vi in studenter från Uppsala universitet att recensera teaterns pjäser. Studenter från flera olika institutioner har gästat teatern som recensenter. I en serie framöver delar vi några av recensionerna. Här följer en recension från våren 2019 när Karolina Ramkvists hyllade roman »Flickvännen« iscensattes av regissör Marianne Lindberg De Geer med urpremiär på Lilla scen. 

En av de studenter som deltagit i Studenter recenserar är Kevin Karlström, student på Litteraturvetenskapliga institutionen. Här är hans recension av »Flickvännen« från våren 2019.


Flickvännen
Karolina Ramqvist
Regissör: Marianne Lindberg De Geer

Det finns en långvarig berättartradition som belyser både de negativa och sexiga aspekterna av gangsteryrket. Från Gudfadern till Goodfellas, Scarface till Snatch, flera generationer av multimedia som belyser aspekterna som är både lockande och avtändande med en karriär som yrkeskriminell. Men hur är livet för gangstrarnas partners? Flickvännerna och fruarna som lockas till de här farliga männen och lever ett liv av lyx och glamour med den ständiga skuggan av fara i bakgrunden. Det här är några av de frågorna Marianne Lindberg De Geers Flickvännen tar upp.

Är du student och vill recensera?
Maila vår presskontakt på e-post: elisabeth.wennerstrom@uppsalastadsteater.se
Flickvännen

Scen ur »Flickvännen«. Foto: Micke Sandström

Huvudpersonen Karin är just en av dessa ”flickvänner”. Vi får följa henne och se på hennes liv under två dagar i kontexten av hennes eget hem. I första akten är hon hemma själv och håller långa monologer med några spridda drömsekvenser för att bryta monotonin. Akt två fokuserar på hemmafesten hon har med sina väninnor, återigen med inslag av drömliknande scener som nu blir mer och mer psykedeliska och kaotiska ju närmare klimaxen vi kommer.

flickvännen

Scen ur »Flickvännen«. Foto: Micke Sandström

Ett av föreställningens starkaste inslag är dess användning av omgivande ljud och ljus, och hur detta samspelar med det som händer på scenen. Pjäsens mest magnifika scen är en drömsekvens som använder dessa tekniker till sitt fulla förfogande. Karaktärerna är låsta i trans, man går runt rummet i cirklar om och om igen, det är ett ständigt ljud i bakgrunden som bara kan beskrivas som ett obehagligt brus, allt medan färgen på hela uppsättningen sakta skiftar till starkare och starkare nyanser av olycksbådande rött ljus. Scenen väcker en känsla av olust och påminner om samma briljans man ser i den inledande sekvensen av filmen Blue Velvet av David Lynch; det fasansfulla är inte explicit, men antyds genom visuella och akustiska medel när kameran närmar sig insekterna i gräset. Denna scen symboliserar, som Slavoj Žižek har påpekat, hur familjeidyllen bryts ner, och på ett liknande sätt får vi i Flickvännen uppleva nedbrytningen av Karins psyke.

I sin tekniska briljans är Flickvännen ett utmärkt exempel på vad teatermediet kan erbjuda, och med sina nya perspektiv på gangstergenren är pjäsen ett välkommet alternativ till billiga kriminalhistorier à la Jens Lapidus och hans likar.

Kevin Karlström 2019-03-05


Upptäck mer...

Sedan hösten 2015 erbjuder Uppsala stadsteater studenter från Uppsala universitet möjlighet att recensera teaterns pjäser. Hittills har studenter från läkarprogrammet, företagsekonomiska institutionen, psykologprogrammet, institutionen för informatik och media, litteraturvetenskapliga institutionen och kulturentreprenörsprogrammet gästat teatern som recensenter.

Några tidigare recensioner av studenter…

Teaterbloggen: Studenter recenserar Carmen...
En av studentrecensionerna som skrevs i samband med föreställningen Carmen hösten 2017.

Teaterbloggen: Studenter recenserar Inte hela världen, Verklighetens folk, Scener ur ett äktenskap, Kung Lear, Löwensköldska ringen, Carmen, Fahrenheit 451 och Uppgång & fall
Utdrag ur några tidigare studentrecensioner och några tips  på hur du kan recensera en föreställning.

Vad är en recension?
En recension består av personliga reflektioner och ett ställningstagande i relation till exempelvis en film, en bok eller en teaterpjäs. Det är upp till recensenten att avgöra vad som inkluderas, men ofta innehåller en recension följande delar:

  • Pjäsens titel och vem som skrivit den
  • Vilken genre pjäsen tillhör (det skulle exempelvis kunna vara en komedi eller en fars)
  • Handling och karaktärer/roller. Men avslöja inte för mycket, t.ex. hur pjäsen slutar.
  • Vad tror du att pjäsförfattaren eller regissören vill säga med sin berättelse?
  • Hur ser till exempel rekvisita, scenkläder eller dekor ut? Hur kompletterar det berättelsen?
  • Omnämnande av andra relevanta verk.
  • En bedömning av kvaliteten.

Sedan hösten 2015 bjuder vi in studenter från Uppsala universitet att recensera teaterns pjäser. Här följer en recension av teaterföreställningen »Flickvännen« efter Karolina Ramqvists hyllade roman och iscensatt av Marianne Lindberg De Geer.

Ge bort en upplevelse

>>Storslagen musikal, gastkramande drama, innerlig monolog? Bästa klappen!

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close