Gangsterberättelsen

Karaktären Karin sitter och tittar tomt framför sig, cigarett i handen

Natalie Sundelin. Scen ur »Flickvännen«. Foto: Micke Sandström

Sedan hösten 2015 bjuder vi in studenter från Uppsala universitet att recensera teaterns pjäser. Studenter från flera olika institutioner har gästat teatern som recensenter. I en serie framöver delar vi några av recensionerna. Här följer en recension från våren 2019 när Karolina Ramkvists hyllade roman »Flickvännen« iscensattes av regissör Marianne Lindberg De Geer med urpremiär på Lilla scen.

En av de studenter som deltagit i Studenter recenserar är Andreas Tranvik, student på Litteraturvetenskapliga institutionen. Här är hans recension av »Flickvännen«från våren 2019.

Teaterrecension
Flickvännen

Karolina Ramqvist
Regissör: Marianne Lindberg De Geer

Gangsterberättelsen har under det senaste århundradet varit mycket återkommande i populärkulturen. Inte sällan har den varit av hög kvalitet, både i litteraturen hos författare som Ellroy men också på vita duken hos filmskapare som Coppola och Scorsese. Svårigheten med en så pass återberättad historia är dock påtaglig – konventionalism riskerar bli allenarådande. Men när Karolina Ramqvist för tio år sedan tog sig an denna genre gjorde hon det från ett originellt perspektiv. I Flickvännen inverterade hon den klassiska gangsterberättelsen genom att placera gangsterns flickvän snarare än gangstern själv i centrum, och genom att byta ut spänning mot psykologi.

Är du student och vill recensera?
Maila vår presskontakt på e-post: elisabeth.wennerstrom@uppsalastadsteater.se
Vänninorna dansar med ryggarna mot varandra, festklädda i vardagsrummet

Scen ur »Flickvännen«. Foto: Micke Sandström

Nu föreligger Ramqvists hyllade roman som drama i uppsättning på Uppsala stadsteater. Det är konstnären Marianne Lindberg De Geer som gjort teater av berättelsen om Karin som lever tillsammans med den yrkeskriminella John och spenderar sina dagar i ett – för att tala med Karins mor – vräkigt hus med vräkig inredning. Karin är hemmafru, med både den frihet och den fångenskap som en sådan tillvaro innebär. Instängdheten, som förstärks av att scenbilden genomgående utgörs av hennes vardagsrum, förnekar hon alltjämt. Hon säger att hon bara gör det hon vill göra samtidigt som hennes feministiska mamma beklagar sig över sin dotters livsval. Lockelsen i att underkasta sig en man i utbyte mot att bli försörjd (och mer därtill) är för Karin uppenbar. Mamman, som varit med i kampen för att utvidga politiska och sociala rättigheter för kvinnor, begriper inte detta. De Geer tycks i sin framställning ändå ge mamman rätt, särskilt eftersom Karin framställs som oerhört vilsen. Karin säger till och med vid ett tillfälle att hon i princip hade kunnat nöja sig med vilken man som helst så länge hon blir omhändertagen, och temat kring hennes desorientering och självbedrägeri förstärks dessutom ytterligare i den dekadenta andra akten.

Trots allt detta ger Flickvännen inga slutgiltiga och entydiga svar. Detta är en av pjäsens stora förtjänster. Karin är, till skillnad från hennes endimensionella skurk till man, en komplex karaktär, och skådespelaren Natalie Sundelin förmedlar denna komplexitet på ett utmärkt sätt. Vi lämnar salongen vissa om Karins vilsenhet men ovissa om vem hon egentligen är.

Andreas Tranvik 2019-03-07


Upptäck mer...

Sedan hösten 2015 erbjuder Uppsala stadsteater studenter från Uppsala universitet möjlighet att recensera teaterns pjäser. Hittills har studenter från läkarprogrammet, företagsekonomiska institutionen, psykologprogrammet, institutionen för informatik och media, litteraturvetenskapliga institutionen och kulturentreprenörsprogrammet gästat teatern som recensenter.

Några tidigare recensioner av studenter…

Teaterbloggen: Studenter recenserar Carmen...
En av studentrecensionerna som skrevs i samband med föreställningen Carmenhösten 2017.

Teaterbloggen: Studenter recenserar Inte hela världen, Verklighetens folk, Scener ur ett äktenskap, Kung Lear, Löwensköldska ringen, Carmen, Fahrenheit 451 och Uppgång & fall
Utdrag ur några tidigare studentrecensioner och några tips  på hur du kan recensera en föreställning

Vad är en recension?
En recension består av personliga reflektioner och ett ställningstagande i relation till exempelvis en film, en bok eller en teaterpjäs. Det är upp till recensenten att avgöra vad som inkluderas, men ofta innehåller en recension följande delar:

  • Pjäsens titel och vem som skrivit den
  • Vilken genre pjäsen tillhör (det skulle exempelvis kunna vara en komedi eller en fars)
  • Handling och karaktärer/roller. Men avslöja inte för mycket, t.ex. hur pjäsen slutar.
  • Vad tror du att pjäsförfattaren eller regissören vill säga med sin berättelse?
  • Hur ser till exempel rekvisita, scenkläder eller dekor ut? Hur kompletterar det berättelsen?
  • Omnämnande av andra relevanta verk.
  • En bedömning av kvaliteten.

Sedan hösten 2015 bjuder vi in studenter från Uppsala universitet att recensera teaterns pjäser. Här följer en recension av teaterföreställningen »Flickvännen« efter Karolina Ramqvists hyllade roman och iscensatt av Marianne Lindberg De Geer.

Kärlek

Uppsala stadsteaters ungdomsensemble

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close