Globalt upprop för scenkonsten – hemlig pjäs sänds digitalt

Jonas Österberg Nilsson i Vit kanin Röd kanin

Jonas Österberg Nilsson förbereder sig i tanken för att kunna gå upp på scenen och läsa Nassim Soleimanpours Vit kanin Röd kanin om ett par veckor. »Jag kommer inte bara kunna släntra in på scenen och börja.«

Den 13 mars klockan 20 (lokal tid) kommer skådespelare i ett 20-tal länder världen över att exakt samtidigt göra entré på scen för att läsa en hemlig pjäs. Det globala projektet görs på årsdagen av många teatrars nedstängning, för att uppmärksamma teatrarnas svåra tid under coronapandemin. Uppsala stadsteater och Reginateatern kommer gemensamt att delta i uppropet.


Uppsala stadsteaters skådespelare Jonas Österberg Nilsson är den som kommer att kliva upp på Reginateaterns scen för att läsa Nassim Soleimanpours pjäs Vit kanin Röd kanin den 13 mars.

Förutsättningarna är dock speciella. Ingen av skådespelarna har fått läsa manus i förväg och de har inte fått någon regi. På ett bord på scenen kommer ett förseglat kuvert att ligga, vilket skådespelarna öppnar på plats. Sedan börjar föreställningen.

Jonas Österberg Nilsson har själv fått strikta tillsägelser om att inte försöka ta reda på något om pjäsen innan det är dags för premiär. Och han ser fram emot projektet med spänning.

– När jag har ställts inför situationer i livet som känts omöjliga eller svåra så har jag alltid tänkt – ”gör det!”, vilket har berikat mig otroligt i mitt konstnärskap. Därför tackade jag med skräckblandad förtjusning ja till att vara med här. Just det här projektet känns väldigt annorlunda och spännande och något som jag bara är tvungen att få vara med om.

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Nassim Soleimanpour berättar själv om verket och det globala uppropet.

Iranske dramatikern Nassim Soleimanpour skrev pjäsen för tio år sedan då han själv hade utreseförbud från Iran. Han har förklarat verket som ett sätt att kommunicera, som att skicka flaskpost när man själv befinner sig på en öde ö.

– Texten fick färdas över världen i hans ställe. Vi har haft ögonen på den här pjäsen länge och tänkt att det vore ett roligt samarbete med Uppsala stadsteater, säger Maria Nilsson, tf Teaterchef på Reginateatern.

Jonas Österberg Nilsson
Just det här projektet känns väldigt annorlunda och spännande och något som jag bara är tvungen att få vara med om.

Jonas Österberg Nilsson berättar att han känner sig hedrad över att få vara en del i det globala uppropet.

– Det känns jättespännande. Det finns något otroligt fint och starkt i att göra manifestationer av det här slaget. Många röster som går ihop till en gemensam röst.

Hittills har han försökt förbereda sig så gott han kunnat genom att fundera på uttryck, vilken röstkvalitet han ska ta till och hur stor textstorleken i manuset kommer att vara.

– Även när man som skådespelare improviserar så förbereder man sig i kropp och tanke på det man ska göra. Så tänker jag även här. Jag kommer inte bara kunna släntra in på scenen och börja.

Jonas Österberg Nilsson i snön

Jonas Österberg Nilsson är glad att i alla fall en liten publik kommer att sitta på plats på Reginateatern. Men han välkomnar också livesändningen som gör att scenkonsten kan spridas på ett helt nytt vis.

På plats på Reginateatern kommer en publik på max åtta personer att finnas. Föreställningen kommer även att livesändas – till vilket man kan köpa biljett via Uppsala stadsteaters och Reginateaterns hemsidor.

– Hade jag inte haft någon publik alls så hade det varit klurigare. Min förhoppning är ändå att jag kommer att kunna ha en kontakt med publiken, vilket är väldigt värdefullt i en sådan här oförberedd situation. Det är lite som att läsa högt ur en bok för någon –  då kan man följa den personens reaktioner och bestämma hur man ska lägga upp det, om man ska driva på tempot till exempel. Samma sak är det att ha en publik att kommunicera med. Jag brukar säga att ”publiken är den verkliga regissören”.

Formen att sända pjäsen live, är något som Jonas Österberg Nilsson uppskattar.

– Jag är överförtjust i det här sättet att tillgängliggöra scenkonst. Många i de äldre generationerna minns kanske tv-teatern – det konstnärliga allmängods som kom med den, har lite grann varit försvunnet fram till nu när scenkonst åter finns att tillgå på ett lättare sätt. Det är naturligtvis inte alls samma sak att se teater på en skärm som att sitta i en salong, men det finns ändå något väldigt värdefullt i att kunna visa dramatiska verk på det här sättet. Sen vet jag ju inte vad det är jag ger mig in i här, eller hur det kommer att tas emot, men spännande ska det bli!

Vit kanin röd kanin har tidigare satts upp i ett dussintal länder och har översatts till 30 språk.

Biljetter till den digitala föreställningen köps via Reginateatern

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close