Härskarteknik – Ämne för Alma Kirlics nästa pjäs

Dramatiker Alma Kirlic har skrivit om härskarteknik

En av våra första nyheter inför teateråret 2019/2020 är att vi sätter upp »Kul med en kvinna« med urpremiär 7 december. En nyskriven satir iscensatt på en arbetsplats präglad av härskarteknik och Kafka-artad byråkrati.

Möt Alma Kirlic som är dramatiker och har skrivit manus till föreställningen Kul med en kvinna. Här berättar hon om temat för berättelsen: härskarteknik & Kafka-artad byråkrati.

Varifrån fick du inspiration till Kul med en kvinna?

Flera av scenerna är tagna som rakt ur verkligheten! Det finns en scen i pjäsen där de sitter på ett möte och ska sätta igång med ett utvecklingsprojekt, och de vet inte var de ska börja. Ingen vet vad syftet med utvecklingsprojektet är eller vad det är de ska utveckla. Men att något ska utvecklas, det vet de. Sådana möten har jag också suttit på. Kanske är det fler som känner igen sig.

De tre mansrollerna är ett annat exempel. I min text kallar jag dem Tripp, Trapp och Truls.

Hierarkin dem emellan är helt klar för dem, så till den milda grad att alla vet, när någon av dem ska sluta, vem som ska ta över.

På många arbetsplatser måste man helt enkelt vara man för att komma vidare. Även om alla säger: Det vore kul med en kvinna!

Nyfiken på att se?
»Kul med en kvinna«
Lösbiljetter släpps till försäljning i maj 2019. Från mars 2019 finns möjligheten att förnya och köpa ett abonnemang för att säkra sina platser. Abonnemang med tre till fyra föreställningar på Stora scen kan i år kompletteras med två föreställningar på Lilla scen - Kul med en kvinna är en av föreställningarna som finns med i abonnemanget.

Vad betyder titeln, Kul med en kvinna?

Framförallt är det här uttrycket en fasad. Vi förväntas alla jobba för jämställdhet, och ska tycka att det vore bra med kvinnor i ledarpositioner – men egentligen tycker många något annat. Andra saker får fortsatt företräde, och det är inte alltid den mest lämpade som blir ledare.

Hur skulle du beskriva berättelsen?

Precis som min bok, En svensk kändis, så handlar även pjäsen, Kul med en kvinna, om härskarteknik, maktspel och godtyckliga hierarkier. Det är ett tema jag gärna jobbar med eftersom det är något som gör mig arg men som jag känner att jag inte kan förändra, och då känns det bra att åtminstone kunna skildra det.

Även de kvinnliga karaktärerna i pjäsen Kul med en kvinna är olika typer av personer som använder sig av härskarteknik, ibland utan att veta om det själva. De gör det för att upprätthålla status quo, särskilt två av dem, Marianne A och Marianne B. De är medberoende i relationen till ledaren, den som befinner sig högst upp i hierarkin. De tror båda att de agerar rätt och ser inte att de egentligen är elaka.

Silvia, vem är hon i pjäsen?

Hon är den osynliga, den som ingen ser eller bryr sig om. När hon bestämmer sig för att ta mer plats börjar de andra, inklusive hennes make Jerker, utmåla henne som konstig. Men egentligen har hon kvaliteter som de inte uppfattar, egenskaper som kanske skulle vara bra för alla om de bara fick komma fram.

Förändras hennes situation, utvecklas hennes karaktär i berättelsen?

Hon vill och försöker förändras. Hur det går med det får vi se.

Varifrån kommer din inspiration till karaktären Silvia?

Hon är en mix av många personer jag mött, men även till viss del mig själv. I några sammanhang har jag känt mig betraktad som konstig utan att förstå varför. Särskilt som barn. Kanske Silvia är en version av mig själv, någon som jag hade kunnat bli om jag hade hamnat i andra omständigheter.

Jag tror, tyvärr, att det är många som kan känna igen sig. Jag vet inte hur många gånger jag sett människor bekräfta ledaren, även om denne har fel, och tysta andra som befinner sig längre ner i hierarkin men som har något värdefullt att berätta. Klassisk härskarteknik. Även i professionella miljöer handlar det sociala spelet ofta om att se till att hierarkin inte rubbas och inte om det arbete som alla är där för att utföra. Jag hamnar ofta i situationer där jag ser dessa sociala mekanismer och tycker att samtalen ibland är så absurda att de blir komiska. Tänk att de inte hör sig själva!

Har du några favoritrepliker i pjäsen?

Två av mina favoritscener är de där Trapp respektive Tripp ska agera ledare och blir genomskådade men fortsätter att låtsas som om de vet vad de gör. Jag tycker fortfarande att de scenerna är väldigt komiska, kanske mest för att de är nära verkligheten.

Det finns många exempel där inkompetenta män blir satta i ledarpositioner och försöker hävda sin auktoritet med tomma ord. Och det sjuka är att det funkar. Det mest aktuella exemplet på det fenomenet är kanske Trump. Visst, folk genomskådar honom, men de som är närmast honom gör allt i sin makt för att upprätthålla illusionen om att han är en vettig ledare.

En stor del av pjäsen utspelar sig på ett institut och är inspirerad av universitetsmiljön, men trots det tror jag att de mekanismer, som gör att människor upprätthåller ruttna strukturer – för att de är rädda för att rubba status quo – förekommer överallt.


Alma Kirlic är född 1977 i Bosnien och kom som femtonåring till Sverige. Hennes pjäs Borta bra hemma bäst sattes upp på Helsingborgs stadsteater 2008, och Alma har även framträtt i poetry slam-sammanhang. Som teatersufflös på Uppsala stadsteater fick Alma Kirlic inspiration till sin första roman, En svensk kändis (Norstedts 2015). Nu tar Almas nästa pjäs plats på Uppsala stadsteater. Kul med en kvinna har premiär 7 december. Med humorn som vapen lyfter hon fram härskarteknik och maktförhållanden mellan kollegor och chefer på en helt vanlig svensk arbetsplats.

Läs Nils Schwartz recension av Alma Kirlics pjäs Borta bra hemma bäst, publicerad i Expressen 3 mars 2008.

Läs fler nyheter inför teateråret 2019/2020 på Uppsala stadsteater: Helen Sjöholm i en Pulitzer- och Tony Awardprisad musikal, ett flertal urpremiärer och ett internationellt samarbete…

 

Eka över hela staden

En teaterkonsert baserad på Veronica Maggios musik
>>Urpremiär 27 april

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close