Jämställdhet och kreativitet

Porträttfoto Anna Bergmann

Hon vill förändra teater-Tyskland till att bli jämställt och har bilden klar för sig över vad som krävs. Som regissör arbetar hon gärna med existentiella frågor övertygad om att människor annars skulle känna sig lurade. I en ny serie på Teaterbloggen möter vi några av de regissörer som arbetar på teatern under året 2019/2020. Här möter vi regissör Anna Bergmann...

En serie om drivkraft och inspiration skapad för Teaterbloggen. Regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater berättar vad som inspirerar och driver dem i arbetet med teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse.

»På den här teatern ska alla regissörer vara kvinnor«skrev New York Times med stor rubrik när de intervjuat Anna Bergmann i Karlsruhe förra hösten. En undersökning som gjordes av det tyska kulturrådet hade då visat på stora skillnader mellan män och kvinnor inom det tyska kulturlandskapet. Anna Bergmann följer upp arbetet med att satsa på 50 % kvinnliga och 50 % manliga regissörer under det kommande teateråret.


TRE FRÅGOR TILL... Anna Bergmann

Vad var ditt allra första möte med teater?

Jag var 14 år när jag såg Shakespeares Hamlet för första gången. Det var på stadsteatern i min hemstad Ständer, och jag älskade att gå dit. Jag gick med i teaterns ungdomsklubb, och kom så småningom att både spela teater och praktisera för en rad olika produktioner och för olika regissörer. När jag ser tillbaka på den tiden så känns det som jag aldrig var i skolan utan alltid på teatern.

Har det förändrats och formats över åren som gått?

I Tyskland är bara omkring 1/3 av alla regissörer kvinnor, och de flesta teatrarna leds av män. Det blev tidigt viktigt för mig att förändra detta. Jag studerade regi på teaterhögskolan, och arbetade med olika teateruppsättningar för teatrar i hela Europa. Jag vill fortsätta att arbeta med och kombinera olika konstformer, men jag är allt mer övertygad om att jag också vill driva min egen teater. Ett viktigt led i det arbetet är att förändra kulturen inom teatern såväl som i samhället i stort i Tyskland.

När jag blev konstnärlig ledare för teatersektionen vid Badisches Staatstheater Karlsruhe tog jag ett beslut som kom att bli ett stort politiskt statement: att bara anställa kvinnliga regissörer. Nästa säsong 2019/2020 kommer jag att ha 50 % män och 50 % kvinnor anställda inom teatersektionen, och jag är den första i Tyskland att göra det.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

För min del är det allra viktigaste att jag har en klar vision, både för scenkonsten och för vad jag strävar efter i arbetet, också som privatperson. Det är en självklarhet att vara kreativ, men det finns många andra aspekter. Ibland kan det verka utmanande, men det är ändå viktigt att vara diplomatisk. Ibland behövs humor för att få perspektiv. Man måste också vara sann mot sig själv. Framförallt är det viktigt att ha kraft att stå för det man gör och tror på det.

Existentiella frågor har alltid varit viktiga för mig, och fortsätter att vara det. Annars förlorar människan perspektiv, tror jag. Jag tror att publiken märker det, och vill ha det där också. Människan har bara ett liv och satsar allt på det. Jag kanske skulle behöva jobba med en komedi för att föreställningen skulle bli mer lättsam, men även då skulle jag bygga humorn på djupare frågor. Skulle det bli särskilt roligt annars?

Jag vill också vara en bra mamma. Det är en utmaning ibland att samtidigt satsa på en karriär, men jag är den bästa mamma jag kan vara för mitt barn. På ett liknande sätt tänker jag på min ensemble. Jag försöker vara en bra ledare, ge ett bra stöd, vara närvarande och ha en bra kommunikation. Jag tror att det är viktigt för såväl familj som teaterfamilj. Det är en bas att utgå ifrån.


Biljetter till The Broken Circle finns till försäljning nu – inför Sverigepremiären den 18 oktober.

The Broken Circle regisseras av Anna Bergmann och är en samproduktion med tyska Badisches Staatstheater Karlsruhe där Anna också är chef för teatersektionen. Berättelsen handlar om Alabama och Monroe som förälskat sig i varandra och senare skilt sig. De är varandras motsatser. Han spelar banjo i ett Bluegrassband. Hon är så cool, äger sin egen tatueringsshop. När deras kärleksbarn blir allvarligt sjuk sätts deras relation på hårda prov.

Johan Hedenberg och Mike Dobbels manus filmatiserades av Felix Van Groningen 2012. Dramat tog emot publikpriset Panorama på Berlinare 2013 och nominerades till Europeiska filmpriset 2013. Året därpå nominerades filmen till en Oscar i kategorin bästa utländska film.

Den tyska premiären av The Broken Circle var den 4 april 2019. Föreställningen ges på Badisches Staatstheater Karlsruhe till den 19 juli. I höst flyttar hela produktionen till Uppsala stadsteater med Sverigepremiär på Stora scen den 18 oktober.


Anna Bergmann är en av Tysklands mest uppmärksammade regissörer och nytillträdd ensemblechef på Badisches Staatstheater Karlsruhe. Hon är utbildad vid The Ernst Busch Academy of Dramatic Art i Berlin, och har arbetat på alla de större teatrarna i Europa. Hon har bland annat iscensatt Anna Karenina på Oldenburgischen Staatstheater 2011, Frun från havet av Henrik Ibsen på Das Akademietheater i Wien 2013, samt Antigone på Badisches Staats Theater 2016. Den tyska dagstidningen Die Süddeutsche Zeitung utnämnde Anna Bergmann 2011 till den tyska teaterscenens ”explodierende Fräuleinwunder”. Hösten 2017 gästade Anna Bergmann Uppsala stadsteater för första gången och iscensatte en helt ny uppsättning av Bizets Carmen på Stora scen. Föreställningen var en av det årets mest uppmärksammade produktioner, hyllad av både kritiker och publik. Våren 2019 visas hennes uppsättning av Ingmar Bergmans Persona på Theatertreffen Berlin. Uppsättningen togs fram i samarbete mellan Malmö stadsteater och Deutsches Theater Berlin inför teateråret 2018/2019.

I en serie skapad för Teaterbloggen delar några regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater om deras drivkraft och inspiration i arbetet med teater. Här är en intervju med regissör Anna Bergmann…

The Broken Circle

Kärlek, sorg & bluegrass
>>Sverigepremiär 18 oktober

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close