Klädvård & konsten att bubba en stol

Följande blogginlägg publicerades första gången i Teaterbloggen den 26 november 2016. Då var musikalen »Spelman på taket« aktuell på vår scen, en föreställning med många scenbyten och kostymer. Med anledning av de fantasifulla och många kostymerna i musikalen »Big Fish« publicerar vi inlägget igen. 

föreställningsbild från Spelman på taket, Stora scenen med röda lampor, en stor grupp människor dansar

Föreställningsbild från musikalen »Spelman på taket« (2016)

När ridån går upp är publiken förflyttad till en ny scenvärld. Den uppstår där mitt framför oss som på en sekund, men föregås av månader, ibland år, av arbete utfört av konstnärer och teaterteam. Många personer i flera olika roller arbetar sida vid sida för att skapa scenberättelsen och publikupplevelsen, från manusförfattare till ljus- och ljudtekniker, regissör till filmare, kostymdesigners till rekvisitörer och scentekniker. I en serie blogginlägg presenterar vi några av teaterns många yrken.

Johanna Sjösten
Påklädare och ansvarig för kostymvård
Hela tiden lär man sig nya saker – på teatern finns så mycket kunskap och man möter hela tiden människor med olika erfarenheter.

Ett blogginlägg om klädvård och kostymbyten. Merja Laine-Löfström, kostymateljéchef på Uppsala stadsteater, föreslår att jag träffar Johanna Sjösten för teaterns nästa blogginlägg. Vi möts i tvättstugan på plan 6 i teaterhuset.

Här finns torkskåp, tvättmaskiner, torktumlare och rengöringsmedel av många slag för att jobba så miljövänligt som möjligt. Johanna har ett gesällbrev i klänningsskrädderi från Stockholms Tillskärarakademi – ett av många sätt att utbilda sig för yrket som påklädare och ansvarig för kostymvård.

Johanna Sjösten, påklädare och ansvarig för klädvård på teatern

Johanna Sjösten, påklädare och ansvarig för klädvård på teatern. Foto: Micke Sandström

Kunskapen om klädvård, alltså hur man tar hand om kläder, är stor på en teater, och det finns en stor öppenhet för att testa nya rön.

Efter utbildningen drev jag egen firma i några år, berättar hon. Det var roligt, men jag sökte jobbet på teatern därför att jag upptäckte att teatern gav en större variation av arbetsuppgifter och bredare möjlighet att lära nytt. Det senaste jag ska testa är om det går att ta bort dålig lukt i skor om man fyller skorna med omalda kaffebönor!

För påklädartjänsten behövs ingen textilutbildning, och på en mindre teater som Uppsala stadsteater finns behovet att kombinera dessa arbetsuppgifter med arbete som sömmerska. Som i många andra yrken, så är däremot fingertoppskänsla och att kunna läsa av olika stämningar, vara stresstålig och inkännande som person, viktiga egenskaper i arbetet som påklädare. Och på en teater, såväl som på andra arbetsplatser kan tempot ibland vara både högt och krävande. När det bara finns några få minuter att byta kostymer och masker för ett antal skådespelare, innan nästa scen börjar så blir intresset för andra människor än viktigare.

Hela tiden lär man sig nya saker – på teatern finns så mycket kunskap och man möter hela tiden människor med olika erfarenheter. Förutom alla olika produktioner, är det spännande att jobba bakom en teaterscen. Alla är lika viktiga för att föreställningen ska gå bra. Och nu får jag även skapa ”fula” saker, istället för att ”bara” syssla med sömnad som jag mestadels gjorde som egenföretagare. Skrynklor, smuts och blod på plaggen måste se lika nysmutsade ut på premiären som femton föreställningar senare. 

Bland de kollegor som Johanna jobbar med löpande är bland andra Inga Lindén, patinerare, Linnea Brun, påklädare, och övriga kollegor på kostymateljén. Klädvård såväl som planering för en föreställnings många klädbyten är ett detaljerat och minutiöst planerat arbete.

planeringsschema för klädvård och klädbyten

Planeringsschema för påklädning under »Spelman på taket«. Foto: Micke Sandström

Ibland, som just nu i samband med Spelman på taket behöver även en rekvisitör och skådespelarna själva hjälpa till med klädbyten under föreställningen. Varje klädbyte planeras noggrant. Bland annat bubbas stolar bakom scen för att göra klädbyten enklare. Att bubba en stol betyder att man lägger plaggen i den ordning som går snabbast att klä på sig.

Det gäller att se inte bara vilka klädbyten som skådespelarna behöver göra utan när och var under föreställningen. Många gånger blir schemat komplex. Tre skådespelare kan behöva ett klädbyte på en sida om scenen samtidigt som en annan gör ett klädbyte på underscen. I nästa stund är det några som behöver byta på andra sidan om scenen. Eftersom skådespelarna behöver flera plagg och byten på olika platser kring scenen är vi helt beroende av att lägga en plan i förväg som bestämmer vem som hjälper vem, när, var och med vad.

 

 

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

I filmen visar teaterns påklädare Johanna Sjösten hur man bubbar en stol, dvs hur man förbereder en stol bakom scen där en skådespelare ska göra ett kostymbyte under föreställningen. Varje plagg måste ligga i rätt ordning på stolen för att klädbytet ska gå enkelt och snabbt.


Tips på klädvård

  • Tvätta inte kläder i onödan, varje tvätt sliter på tyget. Ibland räcker det med att vädra plagget i ett par timmar (gärna i lite mulet regnväder). Får man fläckar på täckkappor och nylonjackor fungerar det bra att ta bort dem med babyservetter eller makeupservetter så slipper man att tvätta hela jackan.
  • Torktumla inte dina plagg – häng istället upp dem för att torka.
  • Galltvål – det skulle alla ha hemma. Det tar bort de flesta fläckar, exempelvis läppstift och annat smink. Ta på lite flytande galltvål. Tvätta därefter som vanligt.
  • Svettdoft kan man få bort om man sprayar lite ättika på de ställen som luktar.
  • Putsa skon regelbundet. Att även torka ur skor med ättika kan motverka dålig lukt.

Lyssna även på...

SR Uppland har tidigare sänt program om klädvård med några av teaterns anställda, bland annat med patinerare Inga Lindén och påklädare Karin Backlöf som berättade om hur man skyddar sina läder- och mockakläder.

Alldeles nyligen, inför premiären av musikalen Big Fish, intervjuade SR Uppland även Sigrid Nathorst-Windahl om perukmakeri.

 

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Inga Lindén och Karin Backlöf från kostymateljén på Uppsala stadsteater ger klädvårdsråd. (Publicerat av SR Uppland 3 mars 2015)

Big Fish

Vårens stora musikal!

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close