Klassisk pjäs blir ny via zoom

Maria Trost, Mia, Minna och Myona är delar av gänget som skriver om

Maria Trost, Mia, Minna och Moyna är delar av gänget som skriver om »Stormen« via zoom.

I snart ett år har Uppsala stadsteater varit mer eller mindre stängd för publik. Trots det pågår många projekt inom och utom teaterhusets väggar, och skaparlusten är hög – inte minst hos avdelningen för Barn och unga. Här spelas in filmer med teaterövningar, hålls digitala liveföreställningar, umgås med teatergrupper via skärmen – och så skrivs en helt ny pjäs ihop med fem ungdomar.


Torsdag 18.30 och deltagarna droppar in i zoom-rummet som skapats. Här pratas om Miranda – en bifigur i Shakespeares Stormen, men som i händerna på dramapedagog Maria Trost och fem ungdomar, lyfts upp och kommer att få spela huvudrollen i deras omarbetade version av pjäsen.

– Det är lite experimentartat, de här ungdomarna visste inte vad de gav sig in på. Och inte jag heller, berättar Maria Trost.

Men de satte igång, har tröskat Shakespeares texter, pratat, diskuterat och skrivit i mängder. Fram växer nu en helt ny pjäs baserad på klassikern om en kontrollerande och smått galen pappa och hans dotter Miranda som sitter fast på en öde ö.

– Det har varit kul att få lära sig mer om hur man kommer in i en roll och hur man skriver en pjäs. Och det är spännande att höra allas tankar och hur lika vi många gånger tänker, säger Moyna, en av manusförfattarna.

Lost in Space (2020). Foto: Micke Sandström. Ensemblen-.

Ungdomsensemblens uppsättning »Lost in space« kan ses digitalt via Uppsala stadsteaters hemsida.

Miranda kommer i ungdomarnas pjäs blir fem olika karaktärer.

– Det har varit jättespännande att fördjupa sig i Miranda. Jag gillar att analysera karaktärer i film och böcker, så det är spännande att få gå in på djupet kring henne. Hon har växt och fått ett helt annat djup nu, berättar Minna, som också är med och skriver pjäsen.

Ungdomarna har även plockat in delar av sig själva i Miranda.

– Jag kan känna igen mig i den del av henne som är omtänksam, men även i den ilskna och arga Miranda som flyr, säger Moyna.

De har tillsammans med Maria Trost pratat om rollerna och karaktärerna, och om vad Miranda tänker och känner. Maria Trost skriver sedan manus utifrån tjejernas texter och önskemål.

­– De har nu skapat en helt ny pjäs – en ny värld för Miranda. Det är ett dramatiskt upplägg de tänkt ut, det är jättespännande! Jag vet inte heller var det ska sluta än, berättar Maria Trost.

Att ses via skärmen har varit en fördel tycker flera av ungdomarna.

– Man kan kura upp sig under en filt och vara med samtidigt. Man slipper bege sig någonstans, vilket är bra om man är trött och inte riktigt orkar, säger Mia.

– Du började ju till och med baka i slutet på en träff, fyller Moyna i.

– Ja, jag började göra kakdeg, skrattar Mia.

Vad det framöver blir av pjäsen – om den sätts upp med en framtida ungdomsensemble eller av  professionella skådepelare är ännu inte bestämt.

– De vore kul att få vara med och regissera, vi har pratat så mycket om pjäsen så det vore roligt att få jobba från sidan och hjälpa till med att sätta ihop hur det ska se ut, menar Minna.

– En del kanske vill vara med och spela, men det kan också vara kul att få se vad andra kan göra av deras verk. Det här, och många av våra andra verksamheter riktar sig även till dem som vill jobba med teater men inte nödvändigtvis vill stå på scen utan göra sin röst härd på andra sätt, berättar Maria Trost.


Andra digitala projekt:

  • Maria Trost och hennes kollegor Melody Sheikh och Sara Waller har även tagit hjälp av skådespelaren Harry Friedländer och skapat ett antal filmer med dramaövningar som skolorna kan göra på plats i klassrummet via Skapande skola.
  • Under hösten livesändes också föreställningen Världen viktigaste möte, där lågstadieelever fick se och vara delaktiga i pjäsen via skärmen. Totalt 216 elever i 20 klasser såg den digitala föreställningen.
  • Så länge det gått under året har dramapedagogerna hållit workshops utomhus med elever runt om i Uppsala och i början på januari tog Melody Sheikh hjälp av Bergaskolans årskurs 6 och genomförde dansutmaningen Jerusalema challenge på skolgården.
Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Uppsala stadsteater och Bergaskolan genomförde Jerusalema Challenge tillsammans.

  • Teaterklubben (för ungdomar mellan 13-20 år) som vanligen ses på teatern har nu setts via nätet, och hållit dramaövningar, spelat Maffia och umgåtts.
  • Ungdomsensembles uppsättning Lost in space kan ses digitalt via Uppsala stadsteaters hemsida.
  • I dramapedagogernas digitala teater-och danslådor finns också korta filmer med övningar att göra hemma för den som får teater- och dansabstinens.
  • Även Manusgruppen som leds av Uppsala stadsteaters dramaturg Marie Persson Hedenius, har fortsatt jobba digitalt och skrivit och diskuterat pjäser.
Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close