Mordängelns söner

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner
Tänk att skulden och skammen var det enda Heinrich och Leopold skulle ärva efter sin far – de som inte gjort sig skyldiga till något annat brott än att födas till att bli en mördares söner.

I åratal har bröderna levt i det fördolda, under lånat namn och med skuldens märke i sina pannor. Men nu ska tystnaden brytas. De ska offentligen ta avstånd från Michael Kohlhaas – monstret som satte ett helt land i skräck då han med eld och svärd tog lagen i egna händer.

Men Heinrich tvekar. Kunde sanningen verkligen vara så enkel? Den pappa han minns avskydde ju orättvisor, han stod alltid på de svagas sida. Om inte junker von Tronka lurat av honom hans hästar, hade kanske ingenting hänt av det som sedan följde? Kanske var det rentav pappas plikt att skaffa sig upprättelse, och därmed sätta stopp för liknande övergrepp?

Kohlhaas är en annorlunda, kafkaartad berättelse om vilka skyldigheter vi har gentemot ett samhälle som sviker sina löften. Om efterverkningarna av ett fasansfullt brott, och om arvet efter en mördare. Simon Reithner och Emil Brulin gör en egen och ny tolkning av denna blodiga hämndhistoria från 1808.

Föreställningarna i december ställs in till följd av Coronapandemin. Vi tittar på möjligheten att kunna ta upp Kohlhaas i repertoaren i framtiden.

Ettan 125-250 kr
Längd: Ca 1 h 40 min, ingen paus

Ditt besök med anledning av Coronaviruset

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och restriktioner, och spelar Kohlhaas för max 35 personer på Lilla scenen som normalt har 98 platser. Dörrarna till salongerna öppnas redan 30 minuter innan föreställningsstart för att minska trängsel.

Här hittar du all information om ett tryggt teaterbesök på Uppsala stadsteater med anledning av Coronaviruset.

Vi erbjuder både singel- och parplatser. Publiken sitter utspridd i gradängen, en och en eller i sällskap om två på sin angivna plats. Se exempelbild nedan.

Franz Kafka om Kohlhaas:

»Det är en berättelse jag läser med en vördnad såsom inför något gudomligt, jag bara häpnar gång på gång, och om det inte varit för det svagare, bitvis hafsigt hopkomna slutet vore den fulländad, det vill säga just en sån fulländad skapelse som jag brukar hävda inte existerar.«

Fritt efter:
Heinrich von Kleist
Översättning:
Erik Ågren
Dramatisering:
Emil Brulin & Simon Reithner
Regi, scenografi & kostym:
Emil Brulin & Simon Reithner
Ljus:
Pontus Eklund
Dramaturg:
Marie Persson Hedenius
Affischfoto:
Julia Mård
Förlag:
Boken utgiven av Bakhåll förlag

Kul med en kvinna!

En skruvad satir på ett beige kontor

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close