Kultbok blir tältteater i sommar

Hela ensemblen plus regissör Olle Törnqvist i Loranga, Loranga, i en lekställning

Ensemblen och Olle Törnqvist i Gottsunda centrum. Foto: Maria Lilja

Barbro Lindgrens bok om den arbetsskygga pappan Loranga, hans ordentliga son Masarin och förvirrade farfar Dartanjang har blivit en älskad klassiker som är lika aktuell i dag som när den skrevs för 50 år sedan. I sommar placerar regissören Olle Törnqvist föreställningen »Loranga, Loranga« i ett tält i Gottsunda. "Texten innehåller allt. Precis som med andra klassiker som håller än så kan man hela tiden se sig själv och människor runt om kring sig i gestalterna", säger han.


I ett års tid har Olle Törnqvist och ensemblen i Loranga, Loranga väntat på att få möta publiken. Pandemin satte stopp för förra årets planer på en sommarteater, men i augusti öppnas nu tältet i Gottsunda för barn och vuxna i höstens första premiär.

– Det känns jättekul att äntligen få visa den här föreställningen. Vi var helt klara för premiär förra året när vi fick beskedet att det inte skulle gå att spela. Men ingen har hängt med huvudet för det utan vi har jobbat på. Jag tror att det kommer att bli en jättefin känsla i tältet, som att berättelsen kommer att kunna sväva runt där inne som en liten planet, säger han.

Hela ensemblen i Loranga, Loranga, framför Gottsunda centrum

Loranga, Loranga har premiär 4 augusti i Gottsunda, på en gräsyta strax bakom centrum. Foto: Maria Lilja

Barbro Lindgrens första bok Loranga, Masarin och Dartanjang kom ut 1969. Uppföljaren Loranga, Loranga kom ut året efter. Trots sina drygt 50 år är berättelsen lika aktuell i dag menar Olle Törnqvist.

– Vid första anblicken kan man tänka att det bara är ett gäng knäppisar men när man börjar läsa texten så kommer många olika historier fram – både sanna och i bland läskiga berättelser. Och vansinnigt roliga! Texten innehåller allt. Precis som med andra klassiker som håller än så kan man hela tiden se sig själv och människor runt om kring sig i gestalterna.

Pappa Loranga har ingen vidare lust att jobba utan vill hellre spendera dagarna med att tävla mot, och leka med, sin son Masarin. Ivrigt påhejad av hypokondriske farfar Dartanjang som nästan varje morgon vaknar upp med en ny identitet. Det blir i slutändan Masarin som oftast får ta ansvar för hela familjen inklusive sin gammelmorfar som bor i en tall och gal som en gök.

Masarin och Loranga spelar hockey med en bulle som puck

Loranga och Masarin tävlar i allt! Ivrigt påhejade av farfar Dartanjang. Foto: Maria Lilja

– Oavsett om de spelar ishockey med en macka, tävlar om vem som äger tigrarna eller äter glass med kaviar så är relationerna mellan dem djupt mänskliga. Man kan till exempel fundera på hur det ska gå för Masarin med en pappa som trycker till honom och konkurrerar med honom hela tiden och tävlar med honom om sin egen pappas gunst. Man kan även se det som att Dartanjang är på väg in i någon slags demens. Det är väldigt roligt på det överliggande planet, men historien bottnar i det mänskliga som vi alla kan drabbas av, och jag tror att det är därför det ändå blir roligt. Att man kan skratta åt andra som beter sig som en själv.

Loranga, Loranga har premiär i Gottsunda 4 augusti och har fri entré.

Uppsättningen får även nypremiär på Stora scen på Uppsala stadsteater 17 december.

Tjuven smiter på cykel. Arga Gubben och polisen jagar efter

Tjuven som ständigt lyckas fly från polisen kommer även han att finnas på plats i sommar. Foto: Maria Lilja


Olle Törnqvist har arbetat i många år som skådespelare, dramatiker och regissör. Olle arbetade under flera år på Skottes musikteater, en av Sveriges äldsta fria teatergrupper. Han har också regisserat Direktören för det hela vid Norrbottensteatern, Jerfsölif vid Folkteatern i Gävleborg och Dan då Dan dog för Jämtlands Länsteater som även turnerade med Riksteatern, precis som Förödelsedagsbarnet. Olle arbetar också ibland på Stockholms konstnärliga högskola som handledare och regissör.

Olle Törnqvist har regisserat flera produktioner på Uppsala stadsteater, bland andra den hyllade kabaréföreställningen Det finns ingen nysnö (2017) och dessförinnan Välkommen hit, välkommen hem (2015). År 2010 regisserade Olle Törnqvist musikteaterföreställningen Evigt ung som spelade för utsålda salonger.

Loranga, Loranga

Vinterns familjeföreställning!
Premiär 18 december, Stora scenen

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close