Lars Noréns texter har evigt liv

Gustav Levin som Lars Norén i uppsättningen av "7:3 Återbesöket" 2009. Foto: Linus Meyer

Uppsala stadsteaters mångårige skådespelare Gustav Levin och dramaturg Marie Persson Hedenius har bägge haft starka upplevelser av Lars Noréns pjäser. ” Jag har aldrig varit så chockad som då, efter att jag sett en föreställning”, berättar Marie Persson Hedenius om uruppförandet av ”Natten är dagens mor”.


Uppsala stadsteater har under åren satt upp många av Lars Noréns verk så som Fursteslickaren (1992), Hebriana (1994), 7:3 Återbesöket (2009), Natten är dagens mor (2016) och Episod (2018).

Marie Persson Hedenuis
"Jag har aldrig varit så chockad som då, efter att jag sett en föreställning, jag var helt omtumlad."

– Flera av Christian Tomners Norénföreställningar gav genklang i hela Sverige, berättar Marie Persson Hedenius, dramaturg på Uppsala stadsteater, och fortsätter:

– Lars Norén förnyade svensk teater totalt. Jag glömmer aldrig när jag såg uruppförandet av ”Natten är dagens mor” (1982) i regi av Göran Stangertz på Malmö stadsteater. Jag har aldrig varit så chockad som då, efter att jag sett en föreställning, jag var helt omtumlad. Det är mitt livs starkaste teaterminne. Det öppnade för så många tankar om hur man kunde spela teater.

Gustav Levin och Marie Persson Hedenius.

Gustav Levin och Marie Persson Hedenius. Foto: Uppsala stadsteater

Norén tog psykologin och vardagsrummet tillbaka in på teatern, menar Marie Persson Hedenius:

– Han förnyade sättet att skriva realism, en sorts förhöjd realism, vilket är enormt spännande.


Jörgen Thorsson och Elisabeth Wernesjö i "Episod". Foto: Urban Jörén

När Uppsala stadsteater 2016 satte upp Natten är dagens mor så var Marie Persson Hedenius med som dramaturg, och att jobba med hans texter är något extra menar hon.
– Det finns en skärpa och en exakthet i hans dialog som inte finns hos många andra. På ett sätt är texterna inte alls svåra att ta till sig, de är väldigt välskrivna. Men man åker också ner i avgrunden och de öppnar så otroligt många inre rum. De är en rikedom att hålla på med, men också utmanade.

(Bilder nedan från 7:3 Återbesöket)

Rollen som den alkoholiserade fadern Martin i Natten är dagens mor gjordes då av Uppsala stadsteaters mångårige skådespelare Gustav Levin:

– Man förstår verkligen att skådespelare älskar hans texter. De är så komplexa och allting finns där, det gäller bara att vaska fram det. Det är fantastiska texter, men det kan också vara plågsamt att spela – man ska ner i sådana bråddjup. Norén är verkligen inte rädd för att ge sig i kast med människors svarta sidor, gudskelov har han också mycket humor.

Gustav Levin i Natten är dagens mor. Sittande på golvet.

Gustav Levin som fadern i "Natten är dagens mor". Foto: Micke Sandström

2009 satte Uppsala stadsteater upp 7:3 Återbesöket, av Dennis Magnusson (regi: Dennis Sandin), där Gustav Levin iklädde sig rollen som Lars Norén själv.

– Det var en rolig pjäs att jobba med och den väckte också mycket diskussioner kring hur långt man kan gå som konstnär.


Även Gustav Levin har starka minnen från pjäser av Norén som han sett:

– Det sista jag såg av honom var hans trilogi på Stockholms stadsteater, där han beskrev äldre människor i väntan på döden, den var fantastisk. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, det var så oerhört avlyssnat, vilket också är Noréns styrka – hans förmåga att fånga oss som levde runt honom.

Gustav Levin träffade Lars Norén ett par gånger, men jobbade aldrig med honom som regissör:

– Jag minns honom som väldigt rolig, social och underhållande.

Gustav Levin som Lars Norén i "7:3 Återbesöket". Foto: Linus Meyer

Både Gustav Levin och Marie Persson Hedenius tror att Lars Noréns texter kommer att leva kvar efter hans död.

– Jag är säker på att hans texter kommer att stå sig. De har visat sig vara väldigt stabila även om man sätter dem i konstiga sammanhang, och att de kan spelas på väldigt många olika sätt, vilket är ett tecken på bra dramatik, säger Marie Persson Hedenius, och berättar att hon bland annat varit med och satt upp dansteater av ett ihopklipp av fyra av Lars Noréns verk i Helsingborg.

Marie Persson Hedenius
"Nya generationer kommer att ge sig på dem, utmana dem och göra dem till något nytt."

– Det ska bli väldigt spännande att se hur livskraftiga texterna är och hur nya generationer teatermänniskor tar sig an dem, säger Gustav Levin.

– Texterna kommer säkert att återupptäckas och iscensättas på en mängd olika sätt. Nya generationer kommer att ge sig på dem, utmana dem och göra dem till något nytt, tror Marie Persson Hedenius.

Uppsala stadsteater beklagar djupt Lars Noréns bortgång och minns han stora bedrifter för teaterkonsten.

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close