Musik, musik, musik!

Uppsala stadseaters fasad på kvällen, upplyst

Satsningen på livemusik på teaterscenen är ett tydligt spår i Uppsala stadsteaters föreställningar. Produktionerna lutar sig på större samarbeten, internationella såväl som inom Sverige. I vissa fall även med uppdrag att skriva ny musikdramatik. En exceptionellt sångstark och musikalisk ensemble växer fram genom nya scenkonstupplevelser för en bred publik.

Uppsala stadsteater sätter upp Barnen från Frostmofjället till vintern, i regi av Kajsa Isakson, under musikalisk ledning av Viktor Brobacke, trombonist i bland annat Club killers och Moneybrother. På premiären den 5 december står både skådespelare och musiker på scenen.

Vi ska göra Barnen från Frostmofjället som röjig musikteater, fylld av mod och fantasi, berättade Kajsa Isaksson i ett pressmeddelande från 24 januari. Musikern, tillika skådespelaren, Viktor Brobacke arbetar just nu i sin studio för att ta fram både ljudbild och nya sånger:

Tanken är att musiken ska föra historien framåt, barnens flykt och resa, som ett fantasifullt och musikaliskt bränsle att tanka resefarkosten med… ett spretigt sväng men också tät illustrerande musik, full av sorg, hopp, besvikelser, humor, glädje och dans, som livet självt!

Musiken till Barnen från Frostmofjället är inspirerad av världens alla krökta hörn och hemliga platser.

»Vi ska alltid vara...« En av låtarna som komponeras av Viktor Brobacke till föreställningen »Barnen från Frostmofjället«.

publikhav

Foto: Micke Sandström

The Broken Circle får nypremiär på Uppsala stadsteater 17 februari 2021. Föreställningen, som är en samproduktion med Badisches Staatstheater, hade premiär i Karlsruhe, Tyskland, i april 2019 och spelades i Uppsala förra hösten. Tyska regissören Anna Bergmann har rönt flera framgångar både här i Sverige och ute i Europa: bland annat Carmen 2016 på Uppsala stadsteater – en gränsöverskridande föreställning med teater, opera och mer nykomponerad musik av Heiko Schnurpel. I rollen som Carmen såg vi bland annat Frida Österberg som har en dubbel examen från teater- och operahögskolan.

Vinterns nyskrivna musikföreställning Meningen med döden fortsätter i samma anda av livemusik på scenen och en sjungande ensemble. Föreställningen har varvats i vår med den prisade musikalen Next to Normal – innan teaterns publik program pausats på grund av det pågående Coronaviruset.

Elisabeth Wernesjö, Steve Kratz, Åsa Forsblad Morisse och Lucas Krüger sjunger.

Scen ur »Meningen med döden«. Foto: Micke Sandström

I Meningen med döden ackompanjeras den sjungande ensemblen med Åsa Forsblad Morisse, Steve Kratz, Lucas Krüger och Elisabeth Wernesjö av en salongsorkester med fyra musiker: Emma Beskow, Sanna Hodell och Clas Lassbo under ledning av Tomas Ebrelius.

I Next to Normal medverkade Magnus Bengtsson, Hanna Helgegren, Ulric Johansson, Dan Strömkvist och Anna Wallgren i liveorkestern under ledning av Joakim Hallin, tillsammans med ensemblen som också prisades för sina sångprestationer – Helen Sjöholm, Martin Redhe Nordh, Stina Nordberg och Steve Kratz.

Scen ur Next to Normal, Foto Markus Gårder

Scen ur »Next to Normal«. Foto: Markus Gårder

Samtidigt planeras för kommande säsonger. I höst ser vi teaterkonserten Bellman 2.0 där musikerna är lika kostymklädda som skådespelarna i en sprakande ny tolkning av Bellmans visskatt. Föreställningen har premiär på Uppsala stadsteater 17 oktober, efter att nu i vår ha spelats på Västmanlands Teater – föreställningen har utvecklats som en samproduktion. Även Bellman 2.0 följer i samma lekfulla, kreativa tradition som vi sett tidigare när Nikolaj Cederholm och Kåre Bjerkø skapat teaterkonserterna Taube Today 2018 och den Beatlesinspirerade Come Together 2014.

Petra beskriver drivkraften bakom sin satsning på musiken:

Att blanda det traditionella uttrycket, den klassiska teaterrepertoaren med den nya moderna musiken blir särskilt spännande om föreställningen försöker uttrycka något mer, berätta något vi inte redan vet eller har känt.

I rådande stund, blickar vi framåt och längtar kanske som allra mest efter just detta.

Satsningen på musik är tydlig. En exceptionellt sångstark och musikalisk ensemble växer fram genom nya scenkonstupplevelser för en bred publik.

Bellman 2.0

Ny teaterkonsert av Ceder­holm/Bjerkø
>>Premiär hösten 2020

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close