Musiken i »Big Fish«, hyllad av kritiker & publik

Repetitionsbild Big Fish. Ett gäng av skådespelarna redo att dra ut på äventyr, tittandes mot

Både kritiker och publik hyllar musiken i »Big Fish« och beskriver den som medryckande, berörande och poppig. Kristofer Nergårdh är musikalisk ledare och kapellmästare för musikalen och han håller med: »Jag har glädjen att få leda ett gäng väldigt lyhörda och trevliga musiker!«

Några har föreslagit att melodierna skulle gå långt i melodifestivalen, och hyllar den underhållande lättsamheten. I recensionerna lyfts de melodiösa övergångarna mellan scener. Musiken binder samman berättelsen, från fantasier till vardag och tillbaka till fantasierna. Andrew Lippas musik till Big Fish är musik som skapar igenkänning.

Kristopher Nergårdh
Musikalisk ledare och kapellmästare
»Vi är fem musiker som tillsammans skapar ett sound som känns popmusikaliskt.«
Musiken i Big Fish

Orkestern i »Big Fish«.

Hur är det att spela musiken i Big Fish?

Det är otroligt roligt att spela Andrew Lippas musik! Vi är fem musiker som tillsammans skapar ett sound som känns popmusikaliskt. En kvintett med en pianotrio och en liten stråksektion. Man skulle också kunna säga att vi spelar en kammarmusikalisk musikal – vi låter som om vi är fler musiker på scenen än vad vi är. Samspelet mellan oss är viktigt, och det är väldigt rolig musik att spela.

Föreställningsbild Big fish, en scen skådespelarna i kostym dansande och sjungande och liveorkester bakom

Ensemblen i »Big Fish«.

Hur framfördes musiken när det var premiär på Broadway för några år sedan?

På Broadway var de 24 musiker som spelade i orkestern, en helt annan sak självklart än i vår ensemble. En stor skillnad är att de hade en blåssektion som vi inte har i vår orkester. I London var berättelsen ackompanjerad av en sexmannaorkester. Det sound som vi skapar i Uppsala, utan till exempel blåssektion, är mer akustiskt. Den akustiska känslan förstärks också av att ingen av oss kan luta oss mot fler kollegor på samma instrument som vi själva spelar. Det finns bara en var av oss: piano, bas, trummor, violin och cello. Samspelet mellan oss blir väldigt levande.

Det känns extra roligt att spela denna musik av Andrew Lippa i en liten orkester eftersom Ronny Danielssons uppsättning av Big Fish också betonar det dramatiska i relationen mellan pappa Edward och sonen Will. Det passar att spela med en större betoning på det akustiska och kammarmusikaliska. Det kan alldeles säkert förstärka berättelsen, precis som Ronny såklart tänkt ut när han skapade föreställningen.

Repetitionsbild Big Fish. Skådespelaren Daniel Engman pekar på skådespelaren Aksel Morisse som

Ensemblen i »Big Fish«.

Hur har det varit att jobba med Ronny?

Det har som vanligt varit mycket givande och roligt. Vi har också arbetat tillsammans förut, i musikalerna Jesus Christ Superstar och Evita som sattes upp på Göta Lejon i Stockholm.

Vilken av låtarna är roligast att spela?

Allt är roligt att spela! Och det är roligt att spela så stor musik med en liten orkester. Det ställer stora krav på oss, men det är också utvecklande. I några av övergångarna mellan scener kan man nästan ta på vårt teamarbete, eller samspel som vi säger i orkestern, lika mycket som skådespelarna på scenen arbetar tillsammans.

Musiken i Big Fish

Ensemblen i »Big Fish«.

Har några av er spelat tillsammans förut? I vilka konstellationer och var i så fall?

Vi har spelat tillsammans i många olika sammanhang genom åren. Alla var faktiskt med i Ronnys senaste Evita-uppsättning, om än i en betydligt större orkester. Annars har vi haft nöjet  att musicera tillsammans i alla möjliga sammanhang. Jag har glädjen att få leda ett gäng väldigt lyhörda och trevliga musiker!


Kristoffer Nergårdh, musikalisk ledare och kapellmästare för Big Fish
Utbildad på Musikhögskolan i Stockholm

Arbetat som kapellmästare i många år, bland annat på Hamburger Börs i 12 år och på Göta Lejon i 7 år. Det har också blivit mycket musikal över åren som gått sedan utbildningen på Musikhögskolan, bland andra Jesus Christ Superstar och Evita, i regi av Ronny Danielsson, och fler därtill som Bullets over Broadway och Priscilla. Har också arbetat som kapellmästare i Allsång på Skansen i 6 år, och har tidigare lett orkestern i Let’s Dance.

Big Fish orkester består av:
Kristofer Nergårdh, kapellmästare/piano
Andreas Habo Johansson, trummor
Anders Kotz, bas
Karin Liljenberg, violin
Anna Wallgren, cello


Han har arbetat på Hamburger Börs och Göta Lejon, Allsång på Skansen och Let’s Dance, för både show och musikal. Teaterbloggen har intervjuat kapellmästare Kristofer Nergårdh om musiken i vårens stora musikal BIG FISH.

Big Fish

Vårens stora musikal!

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close