Ny storsatsning: Poddteater!

Yoel Escanilla och Amed Bozan står i en ljudstudio och spelar in poddteater

Amed Bozan och Yoel Escanilla är rösterna i Amar Jašarevićs "Fontänen".

Sju dramatiker har under våren specialskrivit varsin pjäs till Uppsala stadsteaters nya satsning på poddteater. "Många uppskattar och lyssnar på ljudböcker, framförallt nu under pandemin. Vi vill erbjuda den publiken en lyssningsupplevelse som innefattar dramatiserade och regisserade berättelser med spelscener, ljudeffekter och nykomponerad musik. Jag hoppas att fler ska hitta till den här formen av teater, säger Mathilda von Essen.


Regissörerna Lucas Krüger och Mathilda von Essen har redan tillbringat många, långa timmar i teaterns ljudstudio högst upp i teaterhuset tillsammans med ljudteknikern Thomas Hedquist och de skådepelare som spelar i poddpjäserna.

– Många uppskattar och lyssnar på ljudböcker, framförallt nu under pandemin. Vi vill erbjuda den publiken en lyssningsupplevelse som innefattar dramatiserade och regisserade berättelser med spelscener, ljudeffekter och nykomponerad musik. Jag hoppas att fler ska hitta till den här formen av teater, säger Mathilda von Essen.

Yoel Escanilla, Mathilda von Essen, Lucas Krüger och Amed Bozan står i en ljudstudio och spelar in poddteater

Yoel Escanilla, Mathilda von Essen, Lucas Krüger och Amed Bozan.

Senaste gången det gjordes radioteater på Uppsala stadsteater var 1953, då med bland andra Meta Velander vid mikrofonen. Nu, nästan 70 år senare, är det dags igen.

– Det är fantastiskt roligt att vi satsar på den här formen av teater. Vi sticker ju också ut hakan genom att spela in sju helt nyskrivna pjäser. Det här är en stor satsning. Poddteater är väldigt demokratiskt och når ut till alla, vart man än befinner sig, säger Lucas Krüger.


De sju dramatikerna Alma Lindé, Amanda Svensson, Talajeh Nasiri, Amar Jašarević, Alma Kirlic, Daniel Karlsson och Lovisa T Onnermark har specialskrivit varsin pjäs till projektet, vilka nu får liv i studion.

– Texterna är engagerande och spännande – verkligen olika i känsla och format. De spretar även genremässigt på ett väldigt kul sätt, berättar Lucas Krüger.

Helmon Solomon och Robin Keller står i en ljudstudio och spelar in poddteater

Helmon Solomon och Robin Keller spelar in Daniel Karlssons pjäs ASMR.

Den största skillnaden mellan ljudteater och att se en föreställning på scen är att man tar bort möjligheten att tolka texten via ansiktsuttryck, rörelser och scenografi. Lyssnaren skapar sina egna inre bilder, berättar Mathilda von Essen:

– Allt måste gestaltas med hjälp av rösten, tystnad, ljudeffekter och musik för att förmedla att vi befinner oss på en viss plats, under en viss tid och i en viss stämning.

Yoel Escanilla och Amed Bozan står i en ljudstudio och spelar in poddteater

Amed Bozan och Yoel Escanilla har bland annat klivit på en resårsäng i studion för att illustrera ljudet av någon som klättrar över ett stängsel.

Yoel Escanilla och Amed Bozan som för dagen spelar i pjäsen ”Fontänen” av Amar Jašarević, har både fått prassla med tunt papper och hoppat på en resårsäng i studion för att illustrera hur en joint rullas, och hur det låter att ta sig över ett taggtrådsstängsel.

– Inspelat ljud uppfattas inte alltid som vad det faktiskt är och det ställer höga krav på oss att tänka kreativt, berättar Mathilda von Essen.

Även något så enkelt som ljudet av att bita i ett äpple kan behöva konstrueras på ett annat vis – genom att ta två tejpbitar på händerna och dra mot varandra. Ljudet av någon som vadar i vatten ska också spelas in, genom att vi helt enkelt får hoppa i fontänen intill centralstationen, berättar Mathilda von Essen.

–  Och jag vet inte hur många promenadsteg över parkettgolv vi spelat in!

– Det är också en intim konstform. Skådespelarna kommer väldigt nära lyssnaren. En skiftning eller andetag kan uppfattas på tusen olika sätt. Som regissör får man tänka mycket mer på riktning och hur stort spelet uppfattas, förklarar Lucas Krüger.

Poddpjäserna blir cirka 15-20 minuter långa och kommer gå att lyssna på gratis via teaterns hemsida och på Spotify samt plattformar där poddar finns.

Första poddpjäsen – Kjell-Åke och lövblåsen av Alma Lindé, släpps 22 juni. I väntan på besked av Talajeh Nasiri släpps 24 juni.

Resterande fem poddpjäser kommer att släppas i augusti. 


Poddpjäserna:

Kjell-Åke och lövblåsen av Alma Lindé

Instagram för blinda av Amanda Svensson

I väntan på besked av Talajeh Nasiri

Fontänen av Amar Jašarević

Den sista festen av Alma Kirlic

 ASMR av Daniel Karlsson

Apelsinträdet av Lovisa T Onnermark

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close