Det oförutsedda och unika

Dennis Sandin. Foto: Micke Sandström

Teaterbloggen bjuder in regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater för att berätta om deras inspiration och drivkraft för teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi Dennis Sandin som är aktuell i höst som regissör för Tjechovs »Måsen« på Uppsala stadsteater.


Tre frågor till... Dennis Sandin

Vad var ditt allra första möte med teater?

Den första pjäs som jag såg var Vi betalar inte, vi betalar inte av Dario Fo, 1978, på Pistolteatern i Stockholm, och jag var 4 år. Det är en politisk fars med mycket förvecklingar och trams och jag blev så engagerad i handlingen att jag la mig i ideligen och gav regi och pratade så  mycket att skådespelarna var tvungna att ta in mig i pjäsen trots att mina föräldrar försökte lugna mig. När jag några år senare i andra klass fick  göra en uppsättning med skolan på Vår teater på Medborgarplatsen, och spela den bittra Svärdsmidaren i Mio min Mio, så var jag fast för alltid.

Hur har din relation till teater förändrats och formats över åren som gått?

Jag har sysslat med teater hela livet och utbildade mig tidigt till skådespelare men visste också tidig att jag ville bli regissör. Nu är jag regissör sedan snart 20 år och har inte skådespelat på snart 15 år. Så mitt perspektiv på teater som yrke har ju breddats och fördjupats mycket under 25 år men en sak är jag fortfarande förundrad över och förälskad i.

Det är: hur spännande och oförutsedd varje uppsättnings process är. Alla är dem unika historier fyllda av karaktärer, möten, konflikter, vändningar, besvikelser, drömmar och dramatik. Som konstform passar den mig perfekt och jag har genom år insett att det är en tyst kunskap som jag förvärvat både genom erfarenhet och genom ett konstnärligt risktagande, och som är min belöning. Den resan tar aldrig slut, på gott och ont.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Det är bara en sak som är viktig, och det är att det jag gör betyder något för mig. Bara då kan jag gestalta och förmedla en känsla, tanke eller idé till någon annan på riktigt. Det talade ordet i kombination med kroppen är ursprunget  i människan och att höja upp det på en scen och sedan betrakta det, hur obegripligt det än verkar, är meningsfullt för mig.


Dennis Sandin utbildade sig till skådespelare vid Teaterhögskolan i Malmö och utexaminerades 1998. Åren därefter var han engagerad som skådespelare vid Riksteatern, Teater 23, Helsingborgs Stadsteater och Angereds Nya Teater. Sedan dess har han främst regisserat, ett fyrtiotal föreställningar på teatrar över hela landet.

På senare år har Dennis regisserat bland annat Kung Markatta på Teater Västmanland, Sommarnattens leende på Malmö Opera samt Karriär och Yarden på Malmö Stadsteater. På Göteborgs Stadsteater regisserade han Lars Noréns Natten är dagens mor, och på Folkteatern i Göteborg satte han nyligen upp Shakespeares En vintersaga. Hösten 2019 hade En handelsresande död premiär på Malmö Stadsteater och Grusomme Måns på norska Rogaland Teater, båda i regi av Dennis Sandin.

Dennis Sandin har hunnit med att regissera åtta föreställningar på Uppsala stadsteater. Den första var 7:3 Återbesöket som sattes upp 2009/2010. Därefter följde Elake Måns, Tolvskillingsoperan, Tre systrar, Partiledaren som klev in i kylan, Att göra en Tartuffe och den senaste, Fahrenheit 451, som sattes upp 2017/2018.

Hösten 2020 är Dennis Sandin aktuell som regissör för Tjechovs Måsen på Uppsala stadsteaters stora scen.

I en serie på Teaterbloggen möter vi några av våra regissörer. Här berättar Dennis Sandin om sin inspiration för teater.

Måsen

Stora scenen
>>När vi ses igen!

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close