Omvärldskritik och populärkultur

Bild på sjungande Moa Silén i blommig klänning i Uppgång o Fall av Liv Strömqvist

Moa Silén och ensemblen i »Uppgång & fall«. Foto: Micke Sandström

Sedan hösten 2015 bjuder vi in studenter från Uppsala universitet att recensera teaterns pjäser. Studenter från flera olika institutioner har gästat teatern som recensenter. I en #tbt-serie delar vi några av recensionerna. Här följer en recension av »Uppgång & fall« som hösten 2017 iscensattes av regissör Sara Giese efter ett seriealbum av Liv Strömquist.

En av de studenter som deltagit i Studenter recenserar är Melinda Strömquist, student på Uppsala universitet. Här är hennes recension av »Uppgång & fall« från hösten 2017.

Satir som sträcker sig långt utanför teatern fyra väggar

Uppgång och fall
Efter ett seriealbum av Liv Strömquist
Dramatisering och regi: Sara Giese
Medverkande: Göran Engman, Bashkim Neziraj, Moa Silén, Gloria Tapia, Cilla Thorell

Uppsättningen Uppgång och fall visar Strömquists geniala förmåga att skapa satir. Föreställningen rör sig smidigt mellan omvärldskritik och populärkulturella referenser, vilket syns tydligt i det bildspel som till stor del utgör scenografin. Bildspelet är en kombination av gulliga djur, regnande mangos och söta politiker. Uppgång och fall lyckas, som få andra föreställningar, med att skapa ett flöde mellan politik, kultur och humor från den sociala medievärlden.

Är du student och vill recensera?
Maila vår presskontakt på e-post: elisabeth.wennerstrom@uppsalastadsteater.se
Föreställningsbild Uppgång & fall

Cilla Thorell, Göran Engman och Gloria Tapia i »Uppgång & fall«. Foto: Micke Sandström

Skådespelarinsatsen är så övertygande att den skapar osäkerhet kring var gränsen går mellan manus och skådespelarnas egna åsikter. Skådespelarna behåller sina namn på scen, vilket gör att tittarna glömmer bort att Uppgång och fall är ett manusbundet samtal framfört inför publik. Föreställningen är strukturerad i anföranden med temat globalisering, klass och kapitalism. Ett anförande handlar om hur den globala uppvärmningen är ett sätt att praktisera vad som lite generaliserande kallas österländsk filosofi om att leva i nuet. Det är ett sätt att fånga dagen, ”carpe diem”.

Vidare porträtteras nyliberalismen med en stereotyp entreprenör, som kickar igång sitt anförande till tonerna av ”Eye of the Tiger”. Ett medley följer med bland annat en nytolkning av Kristina från Duvemålas mest berörande nummer ”Du måste finnas”. Inspirerad av Ayn Rands Och världen skälvde blir texten ”Jag måste finnas, jag måste finnas”. Implicit kritik riktas mot monarkin genom ett anförande tillägnat Chris O’Neill och det absurda faktum att hedgefondmäklare kan tjäna pengar på andras fattigdom. Även vänstern ifrågasätts när den uppslukas av sin rådlösa vilsenhet och kuvar under för moralism och symbolpolitik.

Föreställningsbild Uppgång & fall

Gloria Tapia, Cilla Thorell, Göran Engman,

Uppgång och fall riktar kritiken både till sin omvärld men också till de medverkande och sina kulturkonsumenter. Istället för att ge publiken en känsla av gemenskap och duktighet problematiserar uppsättningen det faktum att kulturvärlden till stor del består av vit medelklass. För att kulturutövandet ska bli konstruktivt och inkluderande krävs medvetenhet om de strukturer som ligger bakom vilka som syns på en scen och vilka som bjuds in till att konsumera kultur. Uppsättningens förmåga att belysa detta skapar trovärdighet och relevans. Plötsligt sträcker sig Uppgång och fall utanför sitt givna rum. Den är inte begränsad till en teaterscen, utan publiken bär med sig temat på vägen ut, nynnandes på ”Eye of the Tiger”.

// Melinda L Strömquist oktober 2017


Upptäck mer...

Sedan hösten 2015 erbjuder Uppsala stadsteater studenter från Uppsala universitet möjlighet att recensera teaterns pjäser. Hittills har studenter från läkarprogrammet, företagsekonomiska institutionen, psykologprogrammet, institutionen för informatik och media, litteraturvetenskapliga institutionen och kulturentreprenörsprogrammet gästat teatern som recensenter.

NÅGRA TIDIGARE RECENSIONER AV STUDENTER…

VAD ÄR EN RECENSION?

En recension består av personliga reflektioner och ett ställningstagande i relation till exempelvis en film, en bok eller en teaterpjäs. Det är upp till recensenten
att avgöra vad som inkluderas, men ofta innehåller en recension följande delar:

  • Pjäsens titel och vem som skrivit den
  • Vilken genre pjäsen tillhör (det skulle exempelvis kunna vara en komedi eller en fars)
  • Handling och karaktärer/roller. Men avslöja inte för mycket, t.ex. hur pjäsen slutar.
  • Vad tror du att pjäsförfattaren eller regissören vill säga med sin berättelse?
  • Hur ser till exempel rekvisita, scenkläder eller dekor ut? Hur kompletterar det berättelsen?
  • Omnämnande av andra relevanta verk.
  • En bedömning av kvaliteten.

Sedan hösten 2015 bjuder vi in studenter från Uppsala universitet att recensera teaterns pjäser. Här följer en recension från hösten 2017 när Liv Strömquists seriealbum »Uppgång & Fall« iscensattes av regissör Sara Giese.

Kärlek

Uppsala stadsteaters ungdomsensemble

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close