Ösigt, roligt, live!

Sanna och Tomas

Erik Gedeons underfundiga, svarta humor och musikaliska skicklighet inspirerar. Karaktärerna på scenen sjunger ut om livets stora frågor, hela 22 låtar i nästan lika många musikgenrer. Kapellmästare Tomas Ebrelius och musiker Sanna Hodell berättar om musiken i »Meningen med döden«.  

̶  Det är första gången den här orkestern spelar ihop, och vi har väldigt roligt.

Meningen med döden ackompanjeras av en salongsorkester. Ur nothäftena flödar rock, pop, reggaeton, jazz, soul… närmare bestämt 22 låtar i nästan lika många musikgenrer! Man skulle kunna tro när man lyssnar på repetitionerna att denna orkester bestående av blott fyra musiker har backtracks, men icke. Allt är live.

scenbild, meningen med döden

Repetitionsbild. »Meningen med döden«. Foto: Micke Sandström

Vilket band är det egentligen som ackompanjerar med livemusik i Meningen med döden? Ett rockband? Kanske ett reggaetonband? Kapellmästare Tomas Ebrelius och musiker Sanna Hodell berättar.

̶  Vi är en pianotrio med en jazzbasist, men vi låter som mycket mer. Musiken kräver det, och det är en utmaning. Vi har inga elgitarrer men vi låter som elgitarrer. Inga trummor heller, men… oj vad roligt vi har! Som när vi letade efter ett sätt att efterlikna Led Zeppelin-rock! Vi är taggade att spela för publik, helt sålda på att fixa det så att publiken känner: Wow!

All musik som ska ha trummor, ska få det. Sanna förklarar: Vi måste utmana vårt sätt att spela så att all rytmik hålls vid liv i varje takt. Det betyder att jag hittar ett sätt att imitera slagverk genom mitt sätt att spela piano. Ibland är det basisten som istället fyller ut känslan av trummor på sin bas. Tomas och Sanna skrattar: Ibland kraschar vi fullständigt, men då hjälps vi åt att hitta en lösning. Och lösningen ligger ofta i att lyssna in intentionen med musiken, att spela på ett sätt som anammar samma känsla. Det kan till exempel handla om att vi trycker på 2:a och 4:e, exempelvis för att få till svängig hi-hat eller virvel. Basisten Clas Lassbo är ibland bastrumma. Ibland tom-toms. Eller ett helt bossa-set.

Överhuvudtaget är musiken i Meningen med döden fylld av intrikata sångrytmer. Samtidigt är refrängerna trallvänliga. Replikerna i pjäsen flödar fram.

Sanna jämför med två tidigare produktioner av Erik Gedeon där hon också spelade i orkestern.

̶  Min vän Fascisten och Evigt Ung hade redan haft urpremiär när jag skulle medverka och spela i föreställningarna, så musiken hade redan hunnit stötas och blötas av de musiker och den ensemble som varit med och tagit fram föreställningen i Tyskland. Meningen med döden däremot, som är nyskriven för Uppsala stadsteater, kräver en helt annan process, berättar hon. Nu är vi med i den kreativa process som pågår under repetitionerna tillsammans mellan musiker, ensemble och kompositör. Vi finslipar materialet in i det sista och Erik arrangerar om kontinuerligt tills han är helt nöjd. Jag fick nya noter senast igår!

Sanna och Tomas är helt överens om saken: Erik Gedeon älskar musik! Vem skulle annars kunna komponera både en trovärdig Marvin Gaye-låt och en Schubert-pastich? De sammanfattar musiken som passionerad och intelligent, full av underfundiga rim. Absolut med en touch av absurd humor, men så skickligt gjort. För den musikkunnige finns till och med humor i notbladen!

Genrer och inspiratörer
Klassiskt, jazz, soul, rock, reggae, kabaré, filmmusik, punk, pop, Broadway och metal…

Förutom genrebredd, så är igenkänningen stor. Erik Gedeon har skrivit all musik som framförs i Meningen med döden, men har en näve med riktiga klassiker som inspiration. Vilka musikgenrer och inspiratörer hittar vi då i Meningen med döden? Tomas och Sanna berättar om Lionel Richie, Aimee Mann, Led Zeppelin…

Tomas Ebrelius och Sanna Hodell, som tillsammans med Clas Lassbo och Emma Beskow utgör salongsorkestern i »Meningen med döden«. Foto: Micke Sandström

Sannas favorit – just nu – är låt nummer 14. Det är Frälsis-gospel så det sjunger om det. Så innerligt, andligt och storslaget. Sanna säger med eftersmak: Meningen med döden är en skruvad föreställning, men vare sig scener eller musik får slå över i ironi. Jag älskar hur den här låten griper tag i mig.

Tomas favorit just nu är låten som de spelar precis före. Låt nummer 13 svänger så det svartnar för ögonen! Jag tror vi har hittat Uppsala-soul för pianokvartett. Jean, en av karaktärerna i pjäsen, är så förbannad på Pierre för att han inte är tacksam för det livet som han har fått. Men han förstår inte hur depression kan kännas. Han tycker bara att Pierre ska ta sig i kragen. Vi spelar för allt vad tygen håller!

»Musiken är passionerad och intelligent, full av underfundiga rim«. Tomas Ebrelius och Sanna Hodell berättar om musiken i »Meningen med döden«.

Meningen med döden

Musikteater om livets stora fråga

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close