Att vara personlig och uppriktig

Simon Reithner

Teaterbloggen bjuder in regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater för att berätta om deras inspiration och drivkraft för teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi Simon Reithner som är aktuell på Uppsala stadsteater med både dramatisering och regi av »Kohlhaas«.

3 frågor till... Simon Reithner

Vad var ditt allra första möte med teater?

Min allra första roll var som sjungande bibliotekskort i en föreställning som handlade om bibliotek. Det var terminsavslutning på Miniteatern och året var 1995. Jag hade en särk med tryck från Stockholms stad så jag såg ut precis som ett bibliotekskort. Jag sjöng en sång tillsammans med ett annat bibliotekskort om hur vi kunde användas till att låna böcker. Jag var inte helt nöjd med rollen men insåg att man måste börja någonstans och sen arbeta sig upp.

Hur har det förändrats och formats över åren som gått?

Mitt engagemang för teatern har nog varit ganska intakt genom åren men det har fördjupats en hel del sedan 1995. I grunden finns samma barnsliga kärlek till teaterns magi, till det där som inte låter sig formuleras och som träffar alla människor olika. Men i min yrkesroll som skådespelare är det först och främst det konkreta hantverket jag ägnar mig åt, och det blir man aldrig färdig med. Man lär sig tills man lägger av och det mesta finns kvar att upptäcka. Med åren har viljan att ta helhetsgreppen på teatern vuxit: Att skriva, regissera och arbeta med berättandet i sin helhet.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Att vara personlig och uppriktig i mitt arbete, tror jag. Att inte lockas till att vara nyttig och uppbygglig. Att våga vända mig till de komplicerade sidor av mig själv som jag inte tycker om – och tro att teatern kan vara en brygga mellan människor som skapar själsliga sammanhang, om jag investerar hela mig själv i mitt arbete.


Simon Reithner är utbildad vid Stockholms dramatiska högskola och utexaminerades 2013. Han har setts i flera omtalade föreställningar på flera olika teatrar. Bland annat har han medverkat på Teater Galeasen i uppsättningar som Vår klass och Hamlet, och på Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern. Han har också skådespelat både på tv och film.

År 2018 debuterade Simon på Uppsala stadsteater, i föreställningen Den talangfulle Mr Ripley. Sedan dess har vi sett honom i många uppskattade uppsättningar, så som VildandenKamraternaDet sjunde inseglet och Cyrano.

År 2020 dramatiserade och regisserade han tillsammans med Emil Brulin Den stora skrivboken, en monolog där han själv spelade den enda rollen.

Läs mer om Simon Reithner på Uppsala stadsteaters ensemblesida…

I en serie på Teaterbloggen möter vi några av våra regissörer. Här berättar Simon Reithner om sin inspiration för teater.

Kohlhaas

Byråkrati och blod
>>Premiär 19 november

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close