Så skapas teater

Fanny Ramel

När ridån går upp är publiken förflyttad till en ny värld. Föreställningen börjar och som på en sekund är vi förflyttade till en annan tid och plats. Arbetet inför premiären pågår under månader, ibland år. Ett team av externa konstnärer och personal på teatern jobbar sida vid sida för att skapa en föreställning, en helt unik live upplevelse. Från manusförfattare till ljus- och ljudtekniker, regissör till filmare, kostymdesigners, rekvisitörer och scentekniker.

Här möter vi Fanny Ramel som arbetar som producent och produktionssamordnare på Uppsala stadsteater. Fanny berättar om sin egen drivkraft i arbetet med teater, och hur det var att ta klivet in i yrkesrollen som producent på en teater. Top of mind för Fanny är att delaktighet och glädje är nyckelfaktorer för en teater. Ledarskapet som producent handlar om att skapa förutsättningar för just det.


Gästskribent: Fanny Ramel, producent

Den första föreställningen jag såg här på Uppsala stadsteater var Spelman på taket (2016) och jag tror inte att det är en efterkonstruktion att jag redan då kände en enorm spelglädje från ensemblen, trots att jag satt längst bak. Under min scenkonstproducentutbildning var vi här på studiebesök och jag minns att jag frågade om det fanns mycket outtalade regler som man var tvungen att anpassa sig till (så där som man har hört att det kan vara på stora teatrar) men fick då svaret att det snarare var ett väldigt öppet klimat.

föreställningsbild från Spelman på taket, Stora scenen med röda lampor, en stor grupp människor dansar

Scen ur »Spelman på taket«. Foto: Micke Sandström

Detta märkte jag senare själv, under min första praktikvecka på Uppsala stadsteater, då jag upplevde att den spelglädje som fanns hos ensemblen, fanns i motsvarande form på alla avdelningar; en enorm yrkesskicklighet och stolthet över att leverera hög kvalité till varje produktion. Detta utan någon form av divalater, utan som ny välkomnades jag med öppna armar och kände mig hemma direkt.

Producentfunktionen är förhållandevis ung om man till exempel jämför med skådespelarfunktionen som funnits sedan de gamla grekernas tid, men nu är producenten en naturlig del av organisationen på en teater. Funktionen kan se olika ut på olika teatrar men i stora drag kan man säga att den samordnar resurser och ramar inom vilka det konstnärliga teamet (till exempel regissör, scenograf och kostymdesigner) ska skapa sin konstnärliga vision som sedan ska bli en föreställning. Här på Uppsala stadsteater är det producent och regissör som tillsammans leder produktionen. Producenten har ansvar för till exempel budget, planering och arbetsmiljö och när en produktion är igång gäller det att följa processen och i samarbetet med regissören, se till att den går mot den konstnärliga visionen inom de ramar som är satta. Det innebär ett konstant diskuterande och samtalande med alla involverade i produktionen om vad som ska prioriteras och hur vi kan lösa olika saker på bästa sätt.

Farliga förbindelser

Scen ur »Farliga förbindelser«. Foto: Micke Sandström

Jag fick fortsätta som producent på teatern även efter min praktik och nu är vi tre producenter på Uppsala stadsteater, varav en också är avdelningschef för produktionsavdelningen. Totalt sätter teatern upp drygt 20 produktioner per år på våra fyra scener och dessa fördelas mellan oss tre.

Det är ett otroligt kreativt och omväxlande arbete att vara producent för ingen produktion är den andra lik. Dels har de olika förutsättningar; det kan vara en musikal som ska gå på stora scen eller en monolog på Intiman och dels så arbetar de konstnärliga teamen (som oftast kommer utifrån) på olika sätt. Även om jag nu efter några produktioner blivit mer varm i kläderna så lär jag mig ständigt nya saker av mina kollegor runt om på teatern. Och ju mer jag förstår av de olika delarna (hur scenografi/kostym/mask/rekvisita tillverkas, materialval, tekniklösningar, repetitionsprocess med mera) och alla olika funktioners behov, desto bättre förarbete kan jag göra och därmed få till rimligare ramar.

Det jag också måste förstå och bli involverad i är den konstnärliga visionen: vart är det den här produktionen ska? Vad är viktigt och vad vill vi säga? Det är en oerhört viktig faktor för att kunna sätta rätt förutsättningar och det kan också vara direkt avgörande för varför vissa val görs under processens gång, så det är viktigt att den är tydlig.

Jonas Österberg nilsson och Robin Keller

Scen ur »Cyrano«. Foto: Micke Sandström

Förutom att arbeta med förutsättningar och resursfördelning (vilket kanske inte låter så där väldigt spännande, även om det är det) är jag också väldigt intresserad av hur jag som producent kan skapa en kreativ och trygg arbetsmiljö för alla i produktionerna. Mitt intresse för ledarskap är sprunget ur Lundakarnevalen där jag var engagerad i flera år. Lundakarnevalen är en organisation med över fem tusen studenter som uppstår vart fjärde år för att skapa en karneval i Lund med mottot ”att roa andra genom att roa sig själv”. Att skapa ett evenemang för upp emot en halv miljon besökare enbart på ideellt engagemang där alla är med bara för att det är så roligt att vara med, har varit en nyttig lärdom och jag funderar ständigt på hur man kan skapa det engagemanget på en arbetsplats där vi får lön och har ett schema att förhålla oss till, där medarbetarna inte enbart går till jobbet för att ha kul.

Missförstå mig rätt, i karnevalen handlar det inte heller enbart om att ha kul. Det handlar också om att skapa stora evenemang, organisera matserveringar, ta hand om säkerheten för alla som är på området, hantera kassaflöden, möten med polisen, följa upp policyer, städa och hantera sopor men i varje situation försöker vi att också ha roligt i arbetet. Det finns nämligen en skillnad mellan att ha kul arbetet och i arbetet.

Att ha kul arbetet är att ha trevligt med sina kollegor, att skratta på fikapausen eller fira när det går bra. Att ha kul i arbetet är att känna engagemang för det man gör, att ta ansvar och känna sig delaktig. Delaktighet och glädje hänger väldigt mycket ihop. Om varje medarbetare i en produktion känner sig delaktig, förstår den konstnärliga visionen och förstår sin egen del i att nå visionen, så kommer hen också bli mer motiverad för att jobba mot det målet. Vilket också blir mer lustfyllt; det blir roligare i arbetet.

Får man till glädjen i arbetet upplever jag också att man brukar få till en hjälpsamhet och ödmjukhet inför varandra i gruppen vilket bäddar för ännu bättre samarbete. Hur kan jag då, som producent, skapa förutsättningarna för detta? Eftersom vi lever i en värld där vissa inte verkar tycka att kulturen är nödvändig och snarare vill skära ner på resurserna tror jag att det i framtiden kommer krävas ännu mer samarbete för att verkligen trolla med de resurser man har. Samtidigt som det är viktigt att inte låta den konstnärliga visionen inskränkas av resurserna utan att, tvärtom, få resurserna att stärka den konstnärliga visionen och göra den genomförbar på bästa sätt. Detta är viktiga komponenter när man skapar scenkonst och spännande utmaningar att arbeta med varje dag.


Så skapas teater! är en ny serie på Teaterbloggen där vi lyfter fram arbetet på teatern. Externa konstnärer och teaterns personal möts genom teaterarbetet och skapar föreställningar, från idé till helt unika live-upplevelser på teaterscenen. Med i serien är bland andra tekniker och producenter, kommunikatörer, målare och rekvisitörer. Först ut är Fanny Ramel som arbetar som producent på teatern.

Läs även Del 2 i serien Så skapas teater! En intervju om samtidsdramatik med Marie Persson Hedenius och Jonas Bernander, som arbetar som dramaturger på Uppsala stadsteater. Och Del 3, Så skapas teater! Ett samtal mellan dekorateljéns personal.

Del 1 i en ny serie på Teaterbloggen. Möt Fanny Ramel, producent och produktionssamordnare på Uppsala stadsteater.

Se den filmade versionen av Meningen med döden

Finns nu även syntolkad!

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close