Starka stories

Affe Ashkar

I en serie på Teaterbloggen möter vi några av de regissörer som arbetar på teatern under året 2019/2020. Här möter vi regissör Affe Ashkar...

En serie om drivkraft och inspiration skapad för Teaterbloggen. Regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater berättar vad som inspirerar och driver dem i arbetet med teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse.

TRE FRÅGOR TILL... AFFE ASHKAR

Vad var ditt allra första möte med teater? 

Min brorsa Emad var med och spelade i en pjäs på Bikupan, en förening i Gottsunda, och den såg jag om och om igen. Men den första professionella jag kommer ihåg var Utsikt av en bro här på stadsteatern i slutet av 90-talet. Jag minns att det var en stor scen och att jag tyckte det var maffigt och mastigt. Jag minns att dom åt pasta och jag tänkte: Fan va coolt att dom käkar riktig mat på en scen. Haha. Det var mitt första intryck av teater!

Hur har det förändrats och formats över åren som gått?

Från att vara en nybörjare inom teater, både som publik och teaterarbetare, och med ett stort intresse för film och musik, så har själva konstformen växt mycket för mig, och jag hittar något i scenkonsten som jag inte hittat någon annanstans. Det händer inte så ofta, men när jag jobbar med teater så känns det nästan oslagbart.

Jag planerade inte att jobba med teater, men när jag nu gör det så söker jag mig fram på mitt sätt. Jag har börjat se mycket mer teater också, men vill behålla min egen ingång till arbetet. Jag behöver starka stories för att gå igång och vill jobba mycket med ljud, ljus och musik för att fylla berättelsen. Jag vill inte tänka på hur man borde göra, utan bara köra.

Affe Ashkar repeterar på scenen

Affe Ashkar under repetitionsarbetet för Pitbull. Med i bild är Mats Öhlin, Katarina Bohm och Mikaela Eliasson. Foto: Micke Sandström

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Att kunna berätta stories som jag saknat på scenen. Att medverka till nyskrivet material. Men också att på riktigt jobba med alla som är inblandade i föreställningen och se till att ensemblen verkligen är en del av arbetet hela vägen. Så att de tror på vad de gör. Och våga, prova, testa – arbeta tillsammans.

Att tänka publik tidigt i processen är också viktigt för mig, att vi tänker på att spela för både erfaren och helt oerfaren publik. Jag vill att publiken direkt ska få en skön vibe.

Bland det bästa jag vet är när jag träffar folk i mitt Hood, som bara sett teater som jag har gjort, och de frågar om jag kan rekommendera någon pjäs – det är guld.


När Uppsala stadsteater lanserade vårens program 2020, delade Affe följande reflektioner om sin kommande uppsättning:

Pitbull är ort och poesi, mörker och spänning, politik och fantasi. Pitbull är välskriven dramatik. Pitbull är rå energi. Pitbull är nåt jag hade velat se på en scen. Jag har en mission att jobba med stories som jag inte tycker tar plats. För mig handlar det om områden och personer som jag lever mitt i och med. Och de personerna, orterna, drömmarna och allt kan också visa sig på många olika sätt. Denna gång en saga, vad som är verkligt/troligt eller inte är upp till publiken att tänka kring. Jag är lycklig över att se till att Pitbull får Sverigepremiär.

Pitbull ges för allmänhet och för skolor, åk 9 och gymansiet, med premiär på Ettan 6 februari. Pjäsen skrevs år 1998 av Lionel Spycher och får Sverigepremiär på Uppsala stadsteater i regi av Affe Ashkar. Läs mer om Pitbull

I en intervjuserie för Teaterbloggen, berättar några regissörer om sin drivkraft och inspiration för teaterarbetet. Här möter vi Affe Ashkar…

Pitbull

Sömnen. Poesin. Mike Tyson.

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close