Studenter recenserar

Initiativet ”Studenter recenserar” erbjuder studenter på Uppsala universitet möjlighet att recensera teaterns föreställningar. Studenter från flera olika institutioner har besökt teatern för att recensera föreställningar under de senaste 3 åren. Vill du också recensera en föreställning? Hör av dig!

foajen

Sedan hösten 2015 erbjuder Uppsala stadsteater studenter från Uppsala universitet möjlighet att recensera teaterns pjäser. Hittills har studenter från läkarprogrammet, företagsekonomiska institutionen, psykologprogrammet, institutionen för informatik och media, litteraturvetenskapliga institutionen och kulturentreprenörsprogrammet gästat teatern som recensenter.

Under spelåret 2017/2018 har Studenter recenserar också utvecklats till att bli en del av kursmomentet på några kurser inom Litteraturvetenskapliga institutionen.

Alla förfrågningar är välkomna och tas emot utifrån platstillgång.

Är du student och vill recensera?
Välj vilken föreställning du vill recensera: på teaterns webbplats, www.uppsalastadsteater.se finns alla kommande föreställningsdatum.

Maila önskad föreställning, datum, antal biljetter (1 eller 2 biljetter) och ditt namn till Uppsala stadsteaters presskontakt Elisabeth Wennerström, elisabeth.wennerstrom[at]uppsalastadsteater.se. Recensentbiljetterna bekräftas och skickas ut till dig som är recensent via e-post. Efter teaterbesöket skickar du din recension till samma adress.

Vad är en recension?
En recension består av personliga reflektioner och ett ställningstagande i relation till exempelvis en film, en bok eller en teaterpjäs. Det är upp till recensenten att avgöra vad som inkluderas, men ofta innehåller en recension följande delar:

  • Pjäsens titel och vem som skrivit den
  • Vilken genre pjäsen tillhör (det skulle exempelvis kunna vara en komedi eller en fars)
  • Handling och karaktärer/roller. Men avslöja inte för mycket, t.ex. hur pjäsen slutar.
  • Vad tror du att pjäsförfattaren eller regissören vill säga med sin berättelse?
  • Hur ser till exempel rekvisita, scenkläder eller dekor ut? Hur kompletterar det berättelsen?
  • Omnämnande av andra relevanta verk.
  • En bedömning av kvaliteten.

 


Utdrag ur några tidigare studentrecensioner 

Inte hela världen

Man försöker uppleva så mycket som möjligt, få så mycket intryck som möjligt innan man inte längre kan det. Man går nog också ofta och tänker hur allt känns just i denna stund – ‘har jag blivit sämre?’ ‘Gör det inte lite mer ont idag än igår’. – Alice Hoffsten och Elias Kalischer Wellander

Verklighetens folk

Någonstans suddas gränsen mellan verklighet och fantasi ut och när en av rollkaraktärerna i Barnfattigdom – ‘pjäsen i pjäsen’ – berättar sin hjärtskärande historia glömmer jag bort att jag tittar på teater. Jag har blivit berörd, trots den skepsis jag tidigare känt inför en teaterpjäs som tar upp de så otroligt aktuella frågorna om fattigdom, integration och tolkningsföreträde – sådana influenser blir lätt krystade, och i värsta fall försök att ta lätta poäng i politisk korrekthet.

Pjäsen jag just bevittnat är en komedi som jag en vecka senare fortfarande funderar på – det är trots allt bara komedins clown som kan balansera på gränsen mellan skratt och allvar. – Paulina Gustafsson

Scener ur ett äktenskap

De olika versionerna av karaktärerna kliver in och ut i de olika scenerna, turas om med repliker, ibland gestaltar de samma saker samtidigt. Pjäsen kan på så sätt sägas betona hur det samspel vi ser mellan karaktärerna inte bör ses som specifikt för en generation utan som något som fortsätter att reproduceras.

För Johan verkar åtminstone ett inre objekt, i vars position han ständigt placerar Marianne, mycket hotfullt. Minsta hävdelse av hans egna känslomässiga behov verkar riskera att sätta relationen på spel, eftersom han så aktivt försöker distansera sig från sina känslor med ironi, avledanden och intellektualisering. – Viktor Mauritz

Anna Carlson och Mikaela Ramel

Anna Carlson och Mikaela Ramel i Scener ur ett äktenskap. Föreställningen hade premiär våren 2016 men kommer tillbaka i höst; Nypremiär 1/12 2018!

Kung Lear

Marie Göranzon gör en gripande och fantastisk roll som spelar den stundande 80 år fyllda Kung Lear i nattskjorta, kavaj och med händerna på ryggen. Den både tilldragande och sorgliga pjäs handlar om maktöverlåtelse, den åldrande Kung Lear som inte vill släppa taget om livet men ska dra sig tillbaka och lämna över sitt rike, makt och krona till sina döttrar. – Caroline Runsten

På Uppsala stadsteater möter vi en vackert avskalad, mystisk Kung Lear. Pengarna, eller makten och förmögenheten, och den hårda attityd och maktkänsla som vi fortsätter mata med pengar. Allt ackompanjerad av Leonard Cohens dova, känslofulla stämma gör att uppsättningen tar med en i en storm av känslor och tankar och underliggande meningar i den avskalade dialogen. – Kristina Kardell

Carmen

Den är opretentiös och inbjudande. Respektlös mot traditionen men på ett bra sätt. Man känner sig välkommen, även som en total operaoskuld. Beatrice Erkers

Regissören Anna Bergman har preciserat »Carmen« perfekt i vår samtid och berättelsen är lika relevant idag som den vore vid premiären 1875. Carmen visar världen att det aldrig handlar om vad man gör utan hur man är – fri. Hon faller sig vare för normer eller makt, friheten är det hon lever för. – Antonia Ader

En mycket uppskattad föreställning eftersom man kan göra vad man vill när man sätter upp en klassisk opera. Cecilia de Vos

Föreställningbild från Carmen, två män sitter vid ett bord, en tredje man står bredvid och håller i en väska.

Inledande scen i föreställningen Carmen.

Löwensköldska ringen – trilogin

Intensiteten i berättelsen håller publiken som gjutna i sina säten, och när sista orden klingar ut sitter vi tysta i en sekund, innan salongen bryter ut i rungande applåder. – Moa Adolfsson

En intressant blandning av modern och mer klassisk teaterstil. Alexander Lindahl

Azcárate tar sig ann Lagerlöfs verk med bravur. Gustav Söderberg

Mitt i Azcáretes mastiga projekt så fanns en visuell och auditiv skönhet. De filmiska slowmotion-scenerna som fick publiken att sugas in i ett vakuum… Den upplysta bakgrunden i kombination med en minimalistisk rekvisita… Och många var vi som drog på munnen när dalkulleensemblen tog plats på scenen.   Alma Danielsson

Det är snyggt, det är välspelat och det är underhållande. Elsa Forslund

Fahrenheit 451

Fahrenheit 451 är inte bara en pjäs om kunskap som förlegat, om lycka som inte finnes, utan även en pjäs om samhällets och framför allt folkets tyranni mot varandra. – Madeleine Bergman

I tider då en dystopi ger återklang i ens egen verklighet, först då kan teaterns relevans förstås på riktigt. Lucia Cajchanovas dramatisering av Ray Bradury’s Amerikanska klassiker, »Fahrenheit 451« är ett prakt exempel på detta. – Houssin Vennberg Sninate

Jag drar paralleller till vår egen tid, till sociala medier, Twitter. Montags fru Mildred suveränt spelad av Malin Arvidsson tar bilen om nätterna och kör fort, stannar inte för något eller någon. Det söks snabba kickar och omedelbar tillfredställelse. – Gunilla Axelsson

Sällan skapas en eldig föreställning med enkla medel. Men med endast fem skådespelare, tio bokhyllor och näst intill inga kostymbyten lyckas Sandin skapa just detta – eld. – Ellen Kingfors

I mötet mellan brandmannen Montag (David Lenneman) och den frågvisa grannflickan Clarisse (Anna Maria Granlund) slår det gnistor.. Även Aksel Morisse gör en glödhet insats när han gestaltar brandkårschefen som blivit smått tokig av att sluta tänka. – Amanda Lindström

Uppgång & fall

Uppgång och fall lyckas, som få andra föreställningar, med att skapa ett flöde mellan politik, kultur och humor från den sociala medievärlden.Melinda L Stiernquist

Hyckleriet är det som får ta den största smällen. Särskilt roligt blir det när uppblåsta egoister, entreprenörer och de orimligt rika får ta plats, för att sedan dras ner från sin troner när publiken hunnit tröttna på deras cirkulära tänk och egenintresse. – Sofie Eliasson

Bild på sjungande Moa Silén i blommig klänning i Uppgång o Fall av Liv Strömqvist

Moa Silén och ensemblen i Uppgång & fall.

Den talangfulle Mr Ripley

En lycksökares väg till framgång och mord

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close