TAJMING, SAMSPEL & MELODI

Nyss var premiären av Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Teaterbloggen intervjuar Mathias Venge och Martin Östergren, kompositörer till musiken i den hyllade föreställningen på Uppsala stadsteater.

Bild från Bröderna Lejonhjärta. Jonatan och Skorpan (spelade av Peshang Rad och Gustav Lindh) på bilden vid två hästar.

Peshang Rad och Gustav Lindh som Jonatan och Skorpan. Foto: Micke Sandström

Bröderna Lejonhjärta har just haft premiär. Stående ovationer fyllde teatersalongen. Repliker, moves och melodier har etsat sig kvar. Kritikernas lovord svävar in.

Hur skapade ni den vidunderliga ljudbilden i musikteaterföreställningen Bröderna Lejonhjärta?

Ja, hur gör man något nytt till något som är så bekant som en saga av Astrid Lindgren?

Ingången till att skriva musik till en teaterproduktion är att det är en levande skapandeprocess. Man kan börja på många sätt. Genom musiken försöker vi dels förstärka scenerna men också skapa övergångar mellan olika scener. Här har vi dessutom dramatiserat och tonsatt texterna som är Alexander Mørk-Eidems, som del av föreställningens textmanus. Vi har haft ett nära samarbete med koreografen Roger Lybeck och ljudsättaren Petrus Königsson för att all musik ska ligga i fas med allt annat som händer på scenen.

Regissör Ronny Danielsson och kostymör Tove Berglund har lyft fram en asiatisk mangaestetik och det har varit en inspirationskälla. Vi vill förmedla känslan av att flyga genom tid och rum tillsammans med Skorpan och Jonatan. Soundtracket till Interstellar inspirerade med sina orglar och rytmer och vi strävade efter att skapa en liknande abstrakt och upphöjd drömvärld.

Vi vänder och vrider på materialet, tar bort, och lägger till. När det går som bäst jobbar vi tillsammans, och det är så otroligt roligt!

Vi är naturligtvis väldigt glada för förtroendet som Saltkråkan AB gett oss att skapa helt nya kompositioner till Astrid Lindgrens klassiska saga.

Förberedelser inför Bröderna Lejonhjärta

 

Skulle vi kunna höra musiken i andra medier framöver?

Rättigheterna att skapa musik till en föreställning är inte desamma som att skapa musik för kommersiell eller medial spridning.

Musiken till den här föreställningen är skapad just för denna produktion. Musiken är en del av föreställningen: tillsammans med skådespeleri, ljussättning och händelseförloppet i hela berättelsen.

Om man skulle producera musiken som en separat musikproduktion skulle man kanske behöva lägga en talad del, eller en refräng, för att få ihop det musikaliska verket, med en melodi och sång, så att man kan lyssna på det som fristående verk. Men det finns inga sådana planer för tillfället.

Vilka är era musikaliska favoritstunder i Bröderna Lejonhjärta?

Det finns flera ställen som är riktigt magiska i Bröderna Lejonhjärta. Musikövergången till Nangijala med orgelkantaten är speciell. Läskig och fin på samma gång. Och det finns några melodier som återkommer på ett par ställen som vi utvecklade tätt med allt annat som händer på scenen. Repliktajming, regi, ljud och ljus – allt ska tajmas. Och det känns verkligen när vi ser föreställningen nu.

Ett väldigt speciellt projekt för oss båda!

Hur möttes ni och blev kompositörs-duo?

Mathias Venge är arrangör, kompositör och gitarrist och kommer från pop och rockvärlden. Mathias mötte Martin Östergren, arrangör, kapellmästare och pianist, första gången i samband med musikalen Carmencita Rockefeller på Helsingborgs Stadsteater 2013.

Tiden sedan dess har gått fort. Musikprojekt, musikaler och konserter avlöser varandra tätt.

Trailer för Bröderna Lejonhjärta av Peder Carlsson