Teatern får ny kostym!

Tre uppklädda personer står i grupp och skrattar inbäddade i blommor

Uppsala stadsteaters nya bilder ska berätta om teaterhuset, den magi som skapas här och om den känsloexplosion som vi hoppas kunna ge publiken under hösten 2021. Foto: Klara G

Värme, närhet och färg. Inga ord som direkt matchar känslorna under pandemin som pågått det senaste året. Däremot beskriver de Uppsala stadsteater som bytt skepnad både utvändigt och invändigt under de månader som huset befunnit sig i karantän. Nu öppnar vi upp till en höst med en omdesignad foajé och en ny visuell identitet!


Teatern har stöps om på flera vis under året som gått.

Dels har foajén omdesignats med hjälp av bland andra Tove Sjöbergs (studio Feuer) varsamma hand och återfått en air av sitt ursprungliga 50-tal. Vi stoltserar även med en ny logga och ett nytt visuellt utseende! Senast teatern bytte logga och grafisk profil var för 13 år sedan, och det nya visuella utseendet ska nu  rama in både teaterns 70-årsjubileum som sker i år och även matcha utseendet på teaterns nya foajé.

Hjärnorna bakom det nya visuella utseendet heter Johan Björnsrud och Pompe Hedengren, från designbyrån Stockholm Graphics. Till sin hjälp med att skapa loggan har de även haft grafiska formgivaren och illustratören Nils Jarlsbo.

Utgångspunkten var att skapa ett utseende som är en motsats till det kollektiva känsloläget som rått under pandemin. Kasta mysbyxor och distans – in med känslor, färg och fest!

Pompe Hedengren: – Den tidigare loggan är lite kall och kantig i sitt utseende, designen är väldigt snygg, cool och fick många efterföljare när den kom. Men nu var det dags för något nytt och varmare, men samtidigt modernt och kul. Och skitsnyggt.

Samtidigt som loggan med sitt utseende ska signalera Uppsala stadsteater innan man ens hinner läsa texten, så måste den vara transparent så att den fungerar ihop med alla typer av föreställningar – allt från pjäser om allvarliga ämnen till roliga komedier, förklarar Johan Björnsrud:

– Var helst man ser identiteten, på sociala medier, hemsidan och i tryck på olika vis, så ska man direkt tänka ”Uppsala stadsteater”. Man kanske inte vet varför men man ska känna det. Mycket sitter i typsnittet som vi valt – Boldoni, som är både elegant, snyggt och roligt.

Ny logga Uppsala stadsteater

Uppsala stadsteaters nya logga skapad av Johan Björnsrud, Pompe Hedengren och Nils Jarlsbo.

Johan Björnsrud och Pompe Hedengren hittade även en like i Tove Sjöberg och hennes arbete med att designa om teatern invändigt.

Pompe Hedengren: – Vi blev verkligen inspirerade av Tove och hennes ambition att lyfta in 50-och 60-talet i huset igen. Uppsala stadsteater är ju en blandning av nyklassicism och 50–60-tal och det har även varit vår ambition att visa med den nya identiteten.

Johan Björnsrud: – Det var överraskande och roligt att se hur lika vi tänkt på olika håll, vi har omedvetet varit inne på samma linje, Tove i huset och vi utanför. Nu kunde vi lyfta upp t.ex. färger i huset i vårt arbete och samarbeta kring skyltning.

Under ett par intensiva fotodagar i juni skapades även mängder av bilder av Pompe Hedengren och fotograf Klara G, vilka ska spegla det nya Uppsala stadsteater och de pausade känslorna som nu ska få komma fram – kärlek, hat, sorg, gemenskap, glädje och dramatik.

Bilderna ska signalera och berätta om teaterhuset, den magi som skapas här och om den känsloexplosion som vi hoppas kunna ge publiken under hösten 2021.

Blommor i mängder förvandlades till de mest färgsprakande kreationer av Johanna Larsson från Atelier Fleur och Marie Persson från More Fleurs. Stylisten Elise Björck gick loss i kostymförråden och hittade gömda skatter att klä våra skådespelare i och make-up-artisten Linda Sundkvist stod för sminket.

Pompe Hedengren
Vi har velat ge en bild av fullt ös och en lust att komma till teatern för att bli berörd.

Pompe Hedengren: –Teatern har varit modig och satsat på de här väldigt personliga och vågade bilderna, vi har skapat bilder som inte gjorts förut. Både Klara G och vi har velat ge en bild av fullt ös och en lust att komma till teatern för att bli berörd. Bildkampanjen är unik och tanken är att bilderna ska leva och berätta om teatern under lång tid.

Pompe Hedengren och Johan Björnsrud är nu spända på att få se hur teaterns nya visuella utseende kommer att se ut live, och hur det ska tas emot av publiken.

Pompe Hedengren: – Det här har varit ett drömprojekt för oss och det roligaste jag gjort på år. Det är som att vi har planterat en trädgård – man planerar vad som ska växa var och hur det ska kännas och dofta. Sen kommer verksamheten in och alla som jobbar här och då händer det grejer. Om fem år kanske trädgården blivit lite vildvuxen så då får vi komma in och styra upp, men nu ska det mest bli roligt att få öppna trädgårdsgrindarna!

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close