Texten och skådespelarna

dag thelander

Teaterbloggen bjuder in regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater för att berätta om deras inspiration och drivkraft för teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi Dag Thelander som är aktuell i höst som regissör för »Sommar« på Uppsala stadsteaters minsta scen Intiman.


3 frågor till... Dag Thelander

Vad var ditt allra första möte med teater?

Mitt första starka minne är från en sommar i början av högstadiet när jag var uppe på nätterna och tittade igenom alla Norén-pjäser som mina föräldrar spelat in från tv. Särskilt Personkrets 3:1 gjorde stort intryck. Jag förstod inte så mycket men fastnade för humorn och tyckte väl också att det var spännande att få kika in i en farlig, gränslös vuxenvärld som jag trodde att snart skulle bli min. Jag kan inte säga att verkligheten riktigt levt upp till förväntningarna.

Hur har din relation till teater förändrats och formats över åren som gått?

Jag skrev och regisserade en massa amatörteater under gymnasiet och fortsatte sedan steglöst in i ett halvprofessionellt sammanhang via friteatern Dramalabbet i Stockholm. Men det tog lång tid för mig att få ett något så när självständigt och grundat förhållande till teatern. Jag vet inte om jag kan skylla på Norén eller min lillgamla personlighet men det krävdes tio år och ett litet sammanbrott för att jag skulle sluta fjanta mig och ens börja försöka hitta min egen röst. Det var 2011 i och med showen Tolv historier. Jag har gjort en del skräp senare med, men det har i alla fall varit mitt skräp.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Jag går igång på två saker: Texten och skådespelarnas möte med publiken. Jag tänker sällan på mig själv som regissör utom just när någons namn måste stå i programmet. Jag ser mig snarare som en manusförfattare med privilegiet att också arbeta på scen. Jag ser fram emot att få skapa föreställningen tillsammans med skådespelaren Åsa Forsblad Morisse, kompositören och pianisten Per Wickström och Uppsala stadsteaters skickliga och trevliga team. Och att få visa er resultatet!


Dag Thelander är utbildad i dramaturgi på Biskops-Arnö folkhögskola och StDH. Han jobbade i många år som regissör på Dramalabbet, och är numera manusförfattare och konstnärlig ledare för Östfronten.

Måsen

Stora scenen
>>När vi ses igen!

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close