“The Matrix” har inspirerat till ny pjäs

en person sitter på en liten trappa

Helle Rossing, regissör och medförfattare av "Matrixen". Foto: Maria Lilja

Pjäsen ”Matrixen” föddes ur en längtan efter att göra scenkonst av en klassisk actionfilm. Valet föll till slut på ”The Matrix”, och att väva in dockor som medspelare för att skildra de många olika lagren av verklighet som filmen baserar sig på.


Helle Rossing och Hanna Nygren funderade som bäst på hur de skulle kunna göra scenkonst av en actionfilm när skådespelaren Emil Brulin kom och berättade om en idé som han och en vän fått om att skapa en pjäs med en halv docka och en halv människa. De bägge idéerna flöt samman och mynnade ut i pjäsen Matrixen – inspirerad av kultfilmen ”The Matrix”.

– Huvudtema i många av mina och Hannas pjäser är just en lek med verklighetslagren, hur vi människor bygger upp system i världen och hur svårt det är att förändra och bryta system som finns när man väl är en del av dem, förklarar Helle Rossing.

Helle Rossing
Vi isolerade oss en vecka och låtsades att vi var på skeppet som de är på i filmen.

Mängder av material finns skrivet om filmen, men den har aldrig tidigare plockats upp på en teaterscen. Förrän nu.

”The Matrix” har även många filosofiska lager som intresserade Helle Rossing och Hanna Nygren.

– Det är intressant att så många olika grupper, allt från extremhögern till extremvänstern och olika filosofiska och religiösa grupper, har kunnat se sig själva i filmen. ”The Matrix” är egentligen en klassisk revolutionshistoria som mycket handlar om att vakna upp och bryta upp med sin verklighet och systemets regler. Det är också en problematik som vi försöker få fram i pjäsen.

en man i VR-glasögon

Jonas Österberg Nilsson och Emil Brulin, som spelar huvudrollen Uno Andersson. Bilder från repetition av "Matrixen". Foto: Maria Lilja

Likt karaktärerna i filmen som äter mat på tub så levde Helle Rossing och Hanna Nygren en hel vecka på näringspulvret Huel För att komma in i ”The Matrix” värld.

– Vi isolerade oss en vecka och låtsades att vi var på skeppet som de är på i filmen, eller blackboxen som de vaknar upp till i pjäsen, och att vi åt simulationsmaten som de gör i filmen. Vi åt den här pulvermaten som innehåller allt man behöver, i en vecka. Men det var fruktansvärt! Det var jättejobbigt och man blev väldigt trött. Vi hade kommit överens om att i fall vi skulle äta annat så skulle det ha samma konsistens som pulvermaten, så vi åt även lite gröt.

Som avslutning på veckan stekte de en hel anka och åt en gigantisk dansk julmiddag.

Fem dockor sitter i en grupp

Ett gäng av de dockor som används i pjäsen. Foto: Maria Lilja

Har det varit svårt att bortse från filmen när ni skrivit manus?

– Det har varit utmanande och svårt att tänka bort filmen då vi gillar den så mycket bägge två, samtidigt som vi ville göra något nytt och mer av den, annars finns det ingen anledning att reproducera något. Vi ville ta filmen och dra den ett varv till, komplicera till det mer. Till slut kom vi till en punkt när vi bestämde oss för att ”nu måste vi skita i filmen”, och vi har inte sett den sedan dess.

en docka på en liten scen

Dockorna har varit nödvändiga för att kunna skildra de olika verklighetslagren i pjäsen menar Helle Rossing. Foto: Jonas Nyström

En hel del filmreferenser finns kvar i pjäsen och en del repliker kommer kännas igen om man kan ”The Matrix”. Samtidigt är det inget krav att ha sett filmen innan man ser pjäsen.

– Man kan absolut se pjäsen utan att ha sett ”The Matrix”. Kanske är det till och med skönt att släppa filmen och bara se vad mycket konstigt som händer på scen. Men det kan också vara roligt att ha sett filmen då man kan känna igen små tecken från den.

två män håller i små dockor

Simon Rodriguez och Emil Brulin under repetitionerna av "Matrixen". Foto: Maria Lilja

Som medspelare till skådespelarna har Jenny Bjärkstedt, dockmakare och dockspelare, tillverkat en uppsjö handgjorda dockor som blir till miniatyrvarianter av skådespelarna. Något som ska spegla de olika verklighetslagren.

Men att regissera både dockor och skådespelare är inte helt lätt.

– Jag har inte jobbat med dockor tidigare, så det har varit jätteroligt. Och jättesvårt! Att spela dockor är ett sådant detaljarbete och en stor teknisk utmaning. Bara att gå två steg med dockan kan vara svårt – här ska de flyga och göra actionkoreografi. Dockorna är så starka i sina karaktärer, i bland har det till och med nästan blivit så att skådepelarna byggt sin karaktär utifrån dockan.

Matrixen har urpremiär på Ettan 23 september.

Matrixen

Är du redo för sanningen?
>>Premiär 17 september

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close