Tillbakablick: Shakespeare

Hamlet 1953

Hamlet (1956). Ingvar Kjellin i rollen som Hamlet

Den 23 april är William Shakespeares födelsedag. Hans pjäser har spelats på Uppsala stadsteater vid flera tillfällen sedan teatern öppnade på 50-talet. Kan du gissa hur många gånger? Bara med några få års mellanrum har dramerna spelats på Uppsala stadsteater. Bland dessa finns 15 av Bardens mest kända verk, flera av pjäserna har satts upp mer än en gång. En god representation av Shakespearepjäser med tanke på att han anses ha skrivit 38 dramer.

Av Elisabeth Wennerström, kommunikatör

Självklart har produktionerna sett mycket olika ut genom åren. Den visuella bilden, språket, kostymerna, ramarna för vilken tid karaktärerna rör sig i, rörelserna… alla aspekter av teaterkonsten som märks i föreställningen. Många i teaterns publik har sett flera av Shakespeares föreställningar, och vi har såklart också förändrats. Våra erfarenheter och perspektiv utvecklas över tid – Shakespeares dramer skrevs på 1500- och 1600-talet och har såklart i alla år som de presenterats på teaterscenen gestaltats, tolkats och kritiserats i den tid när de spelats.

Ett av de mest kända verken är Hamlet. Pjäsen skrevs år 1603, och den ursprungliga titel var Den tragiska historien om Hamlet, prins av Danmark.

Hamlet är också den mest spelade av Shakespeares pjäser på Uppsala stadsteater: Fyra produktioner av Hamlet har satts upp under fyra olika decennier: 1955/56, 1982/83, 2003/04 och 2013/14. Den första regisserades av Hans Dahlin efter en översättning av K.A. Hagberg och Sven Rosén, fem år efter att teatern öppnade 1951. Gösta Folke var teaterchef och det fanns ett samarbete mellan Uppsala och Gävle: teatern hette Uppsala Gävle Stadsteater. Efter att först ha förlitat sig på gästspel, kom Gösta Folke som teaterns första teaterchef och Hamlet var då ett av de allra första verk som presenterades på Stora scenen.

Hamlet 1983

»Hamlet« (1983). Skådespelare i bild: Jan-Erik Hagström, Lars Wik och Rolf Lassgård.

Några fler av Shakespelares mest populära pjäser och som också har satts upp på Uppsala stadsteater är Köpmannen i Venedig (1956/57 och 2001/02), Kung Lear (1970/71 och 2015/16), Som ni behagar/Som ni vill (1962/63 och 2005/06) och En midsommarnattsdröm (1976/77 och 2009/10).

En av teaterns mesta Shakespeareregissörer är Ulf Fredriksson. Han satte upp inte mindre än fyra Shakespearepjäser:  En midsommarnattsdröm (1976/77), Trettondagsafton (1978/79), Hamlet (1982/83) och Macbeth (1984/85).

Scenograf Gunnar Steneby är ett annat mycket känt namn i teaterns credlistor. Han arbetade med två Shakespeareproduktioner: En midsommarnattsdröm (1976/77) och Förväxlingar (1964/65) men i teaterns produktionsarkiv märks hans namn i de kreativa teamen bakom hela 64 produktioner. Gunnar Steneby som för övrigt var Uppsala stadsteaters chefscenograf under en period, fick uppdraget att rita och leda projekteringen av den nya Stora scenen-salongen, vilken stod klar till stadsteaterns 50-årsjubileum i september 2001.

Kung Lear 1971

»Kung Lear« (1971). Främre raden från vänster: Bodil Mannheimer, Jan-Olof Strandberg, Ulla-Bella Gabrielsson, Anders Nyström

Totalt handlar det om 26 produktioner sedan 50-talet, och Linus Tunström var teaterchef när sju av dem iscensattes. Den första, En vintersaga, hade premiär i januari 2008 i regi av Etienne Glaser. Medverkande skådespelare var Henrik Johansson, Viveca Dahlén, Göran Engman, Tytte Johansson, Johanna Lazcano Osterman, Gustav Levin, Pierre Lindstedt, Crister Olsson, Aksel Morisse, Linda Lönnerfeldt, Alexander Salzberger. Youlian Tabakov var scenograf och kostymtecknare.  Mats Karlsson var kompositör och kapellmästare och Björn Dahlberg musiker.

En vintersaga

»En vintersaga« (2008). Aksel Morisse och Linda Lönnerfeldt. Foto: Mats Bäcker

Kung Lear (2015), också den regisserad av Linus Tunström fick stor uppmärksamhet och Marie Göranzon gjorde huvudrollen som kung Lear. Föreställningen blev något av en avskedsföreställning eftersom Linus lämnade posten som vd och teaterchef samma år. I programbladet lyfte han teamet bakom föreställningen och skrev bland annat:

Vi har undersökt hur ett litet karaktärsfel hos en person med mycket makt, kan få oerhörda konsekvenser. Hur det sätter igång en kedja av händelser som till slut förstör en hel familj – eller en hel värld. Samtidigt är det också en historia om människor fångade i ett system som de inte har förmåga att genomskåda.

Vi i teamet har tagit oss en del friheter, men mest har det handlat om att försöka lyssna av vad som egentligen rör sig och händer bakom ordmassorna och ge det någon slags kropp. Var detta arbete landar, är ännu svårt att veta när jag skriver detta – fyra dagar innan premiär. Det enda jag är säker på är att det är fantastiskt roligt att få avsluta min tid på Uppsala stadsteater med denna föreställning om makt, och förlust av makt, tillsammans med dessa medarbetare, team och ensemble. Linus Tunström

Förutom Marie Göranzon var de medverkande skådespelarna i Kung Lear: Mathias Olsson, Crister Olsson, Göran Engman, Elisabeth Wernesjö, Lolo Elwin, Emelie Wallberg, Claes Ljungmark, David Arnesen och Ali Reza Modjallal.

I det konstnärliga teamet fanns också scenografen och kostymtecknaren Bettina Meyer och kompositören Rikard Borggård. Lucia Cajchanova var dramaturg för föreställningen. Per Åleskog skapade mask, Mats Öhlin ljus.

Marie Göranzon i Kung Lear

»Kung Lear« (2015). Foto: Micke Sandström

Den senaste spelade under både säsong 2017/18 och 2018/19 men finns förevigad i Sven X:et Erikxsons stucco lustro-fris målad på foajéväggen sedan 1952… den förföriske superskurken Richard III som han beskrevs i programmet häromåret, men angelägen i alla de tider av maktmissbruk.

Rickard III regisserades av norska Kjersti Horn och Rickard spelades av Eva Melander. Bryce Lease intervjuade vd och teaterchef Petra Brylander och regissör Kjersti Horn för The Theatre Times:

For Petra Brylander, the artistic director and CEO of the theatre, gender was at the center of the casting choice of a new production of Richard III. As the theatre’s first female artistic director and business manager, Brylander has worked hard to open new casting possibilities for women and to explore alternative forms of gender representation. She invited Norwegian Kjersti Horn to direct Richard, whom both directors felt should be played by a woman. Brylander was excited by Horn’s approach, which offers more horizontally oriented power relations than many directors.

»It is easy not to empathize with Richard,« Horn commented. »But I want the audience to look at this character and really ask themselves, ‘What in him is in me?’ The answer to this comes to us as a kind of violence.«

Läs hela artikeln i The Theatre Times… 

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

»Rickard III«. Trailer av Peder Carlsson

Lars Ring skrev i sin recension för SvD: En hämndaria utförd av en man som älskar sitt mörker och smittar sin publik att också njuta av hur förföriskt brutal han är. En smällkaramell, skrev Maria Nyström Krantz, och fortsatte att beskriva föreställningen i recensionen för UNT: En vildsint och i det närmaste manisk föreställning. Det är som Tarantino på syra, där våldet är så fundamentalt att det kan liknas vid frosseri. Och jag kan inte annat än fascineras av Horns respekt- och hämningslösa, för att inte säga punkiga, attityd.

Förutom Eva Melander medverkade skådespelare Jennifer Amaka Pettersson, Björn Elgerd, Lolo Elwin, Jesper Feldt och David Rangborg. Bearbetningen av manus gjordes av regissör Kjersti Horn och skådespelare Eva Melander. Sven Haraldsson stod för scenografi och kostym. Marie Persson Hedenius var dramaturg för föreställningen, Erik Hedin var kompositör och ljuddesigner. Ella Carlefalk skapade mask och peruker, Mats Öhlin skapade ljuset för scenrummet.

Ungdomsensemblen

»2034« med Uppsala stadsteaters ungdomsensemble. Foto: Micke Sandström

Barden har såklart inspirerat fler föreställningar ändå. Det märks exempelvis genom Uppsala stadsteaters ungdomsensemble och deras föreställning 2034 (2014) som hämtade inspiration bland annat från Shakespeares sonetter. Ett annat exempel är Soppteaterns populära program under teateråret 2011/2012: Shakespeare In and Out of Love utforskade Shakespeares språk om kärlek och hat hämtat ur olika Shakespeare-pjäser, iscensatt av Jo Rideout och Stefan Marling.


Shakespeare genom tiderna

William Shakespeare var en engelsk dramatiker, poet och skådespelare. En stor del av hans arbete skrevs för Globe Theatre, där han var delägare, i Southwark, London. Traditionellt delas hans dramer i tre kategorier: Tragedier, krönikespel eller historiska skådespel och komedier.

Följande dramer har spelats på Uppsala stadsteater:

Spelåret 19952/53
SÅ TUKTAS EN ARGBIGGA

Spelåret 1955/56
HAMLET

Spelåret 1956/57
KÖPMANNEN I VENEDIG

Spelåret 1961/62
ROMEO OCH JULIA

Spelåret 1962/63
SOM NI BEHAGAR

Spelåret 1963/64
OTHELLO

Spelåret 19964/65
FÖRVÄXLINGAR

Spelåret 1966/67
TROILUS OCH CRESSIDA

Spelåret 1970/71
KUNG LEAR

Spelåret 1971/72
KÄRT BESVÄR FÖRGÄVES

Spelåret 1976/77
EN MIDSOMMARNATTSDRÖM

Spelåret 1978/79
TRETTONDAGSAFTON

Spelåret 1982/83
HAMLET

Spelåret 1984/85
MACBETH

Spelåret 2000 / 01
KUNG JOHN

Spelåret 2001 / 02
KÖPMANNEN I VENEDIG

Spelåret 2003 / 04
HAMLET

Spelåret 2005 / 06
SOM NI VILL HA DET

Spelåret 2007/08
EN VINTERSAGA

Spelåret 2009/10
EN MIDSOMMARNATTSDRÖM

Spelåret 2011/12
ROMEO OCH JULIA

Spelåret 2011/12
SOPPTEATER: Shakespeare In and Out of Love

Spelåret 2013/14
HAMLET                                              
2034     

Spelåret 2015/16
KUNG LEAR

Spelåret 2017/18
RIKARD III                                                                                 

Spelåret 2018/19
RIKARD III, nypremiär

Hans pjäser har spelats på Uppsala stadsteater vid flera tillfällen sedan teatern öppnade på 50-talet. Kan du gissa hur många gånger?

Abonnemang 2020/2021

Vi vill blicka framåt.
>>Abonnemangen är släppta!

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close