Tillbakablick: Huvudbonad för stora & små

Christina Snellman visar en krona på workshopen

På Kulturnatten 2018 bjöd vår kostym- och hattmakare Christina Snellman in till Masterclass på kostymateljén. En ateljén som till vardags är fylld av pågående arbete med kostymer för teaterns många olika föreställningar. Platserna fyllde upp snabbt, men här berättar Christina igen om allt hon delade på masterklassen. Vi hoppas att du blir inspirerad att se vilka skatter du har i dina gömmor, och läser vidare... för ett verksamhetsår på Uppsala stadsteater består av så mycket. Här börjar Teaterbloggens miniserie med tillbakablickar på året som gått.

Hundratals besökare gästade teaterhuset under Kulturnatten 2018. Några av dem hade också bokat in sig på Masterclass på temat huvudbonad med Christina Snellman, kostym- och hattmakare på teaterns kostymateljé.

Egentligen kan man göra en ny huvudbonad alldeles själv. Det finns så många saker som vi redan har omkring oss, som vi på enkla sätt kan göra om till en hatt, eller en keps.

Christina berättar för ett inspirerat gäng under teaterns Kulturnattsprogram. Hon har tagit fram gamla t-shirts, skjortkragar och muddarna på en sliten tröja. På bordet står också ett plastlock från ett glasspaket, en ask med udda knappar och tygband.

ateljébord med knappar, pärlor, sax och klister

Med enkla medel, en sax, ett plastlock och en skjortkrage, har hon plötsligt gjort en keps av något som såg ut att kanske vara på väg till sopnedkastet.

Så här kan du också göra. Se, det är inte svårt. Du har redan allt hemma!, säger hon och ler.

Deltagarna i vår Masterklass nickar och applåderar. För många av oss är förvandlingen från trasor till ny keps som om hon trollat mitt framför ögonen på oss. Men det är inget trolleri, försäkrar Christina. Bara smart, och klimatsmart fyller hon i lite senare i sin presentation: Alla kan göra sin egen hatt, basker, keps eller solhatt.

Sedan plockar hon fram fler material, och ber Kajsa Wejryd som dagen till ära är modell i vår masterklass, att prova. En enkel basker av en gammal dräktkjol, berättar Christina. Och så vänder hon på en del av tyget i baskern och vips får de ett helt annat uttryck.

Masterklassen har lockat ett par barn med sina föräldrar, och de får också prova Christinas kreationer. Här är något till Halloween, säger Christina. Eller kalaset. Eller maskeraden, och så visar hon hur man kan jobba med trälim och tyg för att göra kung- och drottningkronor. En blir sockersöt med blommor i, en annan ruggig och skrämmande.

– Hur gör du, undrar några av besökarna. Var får du alla idéer ifrån?

– Åh, det handlar om att lära sig se möjligheterna, och kanske att ge idéer en chans, att prova på något nytt och att vara kreativ, berättar Christina. Det är ju ingen konst att vara hipp och ha nya saker, om man köper färdiga saker – men det är dyrt. Du kan hitta så mycket kul i dina egna gömmor, på vinden, i gamla låder, i byrålådan du aldrig öppnar. Prova!, fortsätter hon uppmuntrande och med glimten i ögat.

christina snellman pratar med workshopdeltagarna på ateljén
Christina Snellman
kostym- och hattmakare
Det är som en kultur i huset, att vi alla arbetar med det vi har och med de möjligheter vi ser.

Att se efter möjligheter är också något som Christina och hennes kollegor på kostymateljén gör ofta i arbetet på teatern. Ibland går det lätt, men ibland får vi verkligen vara kreativa för att hitta lösningar som fungerar. Musikalen Spelman på taket hade premiär med en stor ensemblen och flera kostymbyten. Bland annat tillverkades nästan 40 huvudbonader, men materialkostnaden hamnade på strax under 500 kronor.

– Då gjorde jag huvudbonader av allt jag hittade i våra lådor här på ateljén, berättar Christina.

hattar i ateljén

– Teatern är verkligen en arbetsplats där man lär sig om återbruk och återvinning i tillverkningen av produktioner, fortsätter hon. Det är som en kultur i huset, att vi alla arbetar med det vi har och med de möjligheter vi ser.

– Se bara på den här! Christina kavlar upp ärmarna och lyfter upp en lila pillerburk. Så berättar hon om den flotta Kennedy-hatten som hon gjorde till skådespelaren Åsa Forsblad Morisse när Åsa skulle spela mamma till Mr Ripley i föreställningen Den talangfulle Mr Ripley.

– Gissa vad den lila pillerburken kostade i materialkostnader? Den kostade noll kronor!

Karl-Bertil Jonssons julafton

Vinterns stora familjeföreställning
>>Premiär 15 december

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close