Vad händer när ens pappa blir en mördare?

Simon Reithner och hästen Conny hos Lurbo ridklubb inför film om Kohlhaas

Simon Reithner och hästen Conny på Lurbo ridklubb. Foto: Maria Lilja

Berättelsen om »Kohlhaas« spelas ständigt i Tyskland, men är sällsynt i Sverige. När Simon Reithner och Emil Brulin först började skriva manus utifrån romanen pågick en hel mängd olika sociala rörelser i världen som protesterade mot orättvisor och stelbenta system. Berättelsen om den hämndlystne Kohlhaas som tar lagen i egna händer, blev helt plötsligt väldigt aktuell. För har man rätt att, precis som Michael Kohlhaas, trotsa lagen om moralen säger något annat?


Den tyske författaren och dramatikern Heinrich von Kleist som skrivit Kohlhaas (utkom 1808) ville aldrig leva ett halvt liv. Han var för bra på att skriva för att strunta i det men inte tillräckligt duktig för att kunna göra stordåd. Han blev därför besatt av tanken på att begå självmord och försökte övertala flera av sina vänner att göra honom sällskap, men ingen hade lust, berättar Simon Reithner, som tillsammans med Emil Brulin tagit Kleist till sitt hjärta:

– Han tänkte att den bästa idéen för att få dö vore att gå med motståndararmén, den franska, under kriget i och med att hans egen armé, den preussiska, var så överlägsen. Men han blev istället misstänkt för att vara spion och kastades i fängelse i slutet på 1700-talet, berättar Simon.

Emil Brulin
Man kan se Kohlhaas som den förste terroristen, samtidigt går det inte att rakt av säga vad som är rätt och inte.

Kleist hastade i hop slutet på sin roman om den godtrogne hästhandlaren Michael Kohlhaas som efter att ha blivit illa behandlad av samhället gång på gång, går bärsärk och blir en skoningslös mördare. Efter det hittade Kleist en svårt cancersjuk kvinna som ville begå kollektivt självmord ihop med honom. Efter sin död blev Kleist hyllad som en föregångare inom romankonsten av bland andra Franz Kafka.


Berättelsen om Kohlhaas är välkänd i Europa, men sällsynt som teateruppsättning i Sverige.  Simon och Emil har ägnat åtskilliga månader åt att skriva manus och lyfta upp Kohlhaas bägge söner. De har tidigare fått medverka på någon enstaka sida långt bak i boken, men blir nu istället berättare av sin fars öde.

–  Jag nappade på att berättelsen är så spretig och komplex. Man kan se Kohlhaas som den förste terroristen, samtidigt går det inte att rakt av säga vad som är rätt och inte. Hur långt har man rätt att gå i sin kamp för upprättelse och rättvisa? Det är inte självklart om man står på Kohlhaas eller samhällets sida, säger Emil.

Pjäsen har likheter med många av de sociala rörelser som protesterar och demonstrerar mot orättvisor runt om i världen i dag menar Emil Brulin.

Sönerna slits mellan minnet av sin pappa och mördaren Kohlhaas. Just den bilden av en person – vem hen var innan och efter att ett brott begåtts har varit intressant menar Simon:

– Den ena sonen: Leopold, vill göra total avbön och förklara sin pappa som ett monster medan den andre sonen: Henrich, menar att pappan inte föddes ond och vill ge en lite mer nyanserad bild av honom. Hur gör man med minnen av en person som inte har med just brottet att göra? Har pappan förvandlats till att bara vara ”mördaren”?

Simon Reithner
Hur gör man med minnen av en person som inte har med just brottet att göra? Har pappan förvandlats till att bara vara ”mördaren”?

Även nutidens ”cancel culture” – där företag eller personer som betett sig illa kan sättas under hård press att lämna offentligheten, kan man se gå igen i Kohlhaas när de bägge söner slits mellan hur de ska förhålla sig till sin pappa och brotten han begått.

Simon Reithner och Emil Brulin

Emil Brulin har tillsammans med Simon Rethner skrivit manus och regisserat föreställningen, där de bägge även spelar de enda rollerna.

Pjäsen har också likheter med många av de sociala rörelser som protesterar och demonstrerar mot orättvisor runt om i världen i dag menar Emil:

– Den speglar vår tid och de rörelser som kämpar underifrån mot olika orättvisor. Kohlhaas kämpar på det mer personliga planet, men det har varit väldigt spännande att jämföra berättelsen med det som pågår i världen och fundera kring om man alltid måste hålla sig till lagen, även om moralen säger något annat?

Kohlhaas har premiär på Uppsala stadsteater 27 november.

Simon Reithner och hästen Conny hos Lurbo ridklubb inför film om Kohlhaas

Kohlhaas

Byråkrati och blod

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close