Värme och mod

Porträtt på Ronny Danielsson

Han vill att teatern ska vara en plats där både unga och gamla vill vara, och där publiken både får uppleva det som de längtar efter och se något som de inte visste att de ville se. I en ny serie på Teaterbloggen möter vi några av de regissörer som arbetar på teatern under året 2019/2020. Här möter vi regissör Ronny Danielsson...

En serie om drivkraft och inspiration skapad för Teaterbloggen. Regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater berättar vad som inspirerar och driver dem i arbetet med teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse.

Han är musikalgurun som stått för regi till musikalsuccéer som Big Fish, Spelman på taket, La Cage aux Folles, Cabaret och Sound of music på Uppsala stadsteater. I höst får Astrid Lindgrens hyllade saga Bröderna Lejonhjärta nypremiär på Stora scen, och senare under året börjar arbetet för nästa musikal, Next to Normal, med Helen Sjöholm och fler skådespelare bland de medverkande. Som alltid aktualiserar Ronny Danielsson brännande frågor på teaterscenen med en storslagen kombination av scenbild och musik – starka berättelser som återges med värme och mod.


TRE FRÅGOR TILL... Ronny Danielsson

Vad var ditt allra första möte med teater?

Jag är uppvuxen i ett arbetarhem i Malmö. Mina föräldrar hade råd att gå på teater en gång om året. Mor hade nypermanentat hår och vi köpte choklad av Tant Marabou. Att  besöka Malmö Stadsteater var fest och högtid. Som liten nyfiken pojke blev jag berörd av teaterns föreställningar och de konstnärliga upplevelserna hjälpte mej att utveckla både min fantasi och mitt känsloliv. Mitt intresse för teater och kultur har fortsatt sedan barnsben och idag drivs jag av ett starkt engagemang att få förmedla mej genom egna teaterföreställningar.

Har det förändrats och formats över åren som gått?

Jag har under årens lopp formulerat en ideologi som jag arbetar efter och som driver mej: En Folkteater. Jag har hunnit pröva och ompröva. Genom mina många besök på andra teatrar runt om i världen, har jag upplevt hur man kan arbeta för en teater som arbetar med sin publik.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Folkteatertanken handlar mera om en hållning till teater än om teaterns repertoar och formspråk. Teater bör vara ”brödet vi äter” och inte något som man tar till som ”grädde på moset”. Jag vill att teatern ska vara en mötesplats för unga och gamla. Folkteatertanken för mej innebär att utforska och utveckla begrepp som demokrati, rättvisa och jämlikhet. Vi ska ge publiken den teater som vi är besjälade av och som vi vill förmedla, ibland blir det föreställningar som publiken vill att vi ska spela men oftare blir det teater som de inte visste att de ville se. Jag är besjälad av att berätta viktiga historier.


Ronny Danielsson har regisserat såväl musikteater som talteater på några av Sveriges största scener, bland andra Jesus Christ Superstar på Malmöoperan och Göta Lejon i Stockholm, Jekyll & Hyde och Lloyd Webbers Sunset Boulevard på Värmlandsoperan, ett projekt om utanförskap: All We Need Is Love, en form av dokumentär dansteater på Malmö Stadsteater. Produktioner som Hair på Stockholms Stadsteater, Les Miserables och Miss Saigon på Malmö Opera och Alice i Underlandet på Helsingborgs Stadsteater. På Uppsala stadsteater har Ronny Danielsson regisserat Sound of Music (2012), Cabaret (2014), La Cage Aux Folles (2015), Spelman på taket(2016), Bröderna Lejonhjärta (2018) och Big Fish (2019).

Scen ur Spelman på taket

Scen ur »Spelman på taket« (2016). Foto: Micke Sandström

Ronny har dessutom undervisat vid teaterhögskolor och universitet, och utvecklat Studioteatern i Malmö med ett fokus på teaterproduktioner i alternativa spelmiljöer framförda av amatörer och professionella artister. Såväl som utvecklat fler möjligheter för amatörer och professionella artister att arbeta tillsammans, exempelvis i musikalen Den Sovande Staden som framfördes i Gallerians köpcentrum i Stockholms City med 300 Stockholmsungdomar samt professionella sångare och skådespelare på scenen (libretto av Ture Rangström, Birgit Hageby och med musik av Georg Riedel).

Förutom regiuppdragen på landets teaterscener är Ronny ansvarig för Malmö Operas turnerande verksamhet, och verksam som regissör och konstnärlig ledare för Teater Inc. i Malmö.

År 2017 tilldelades Ronny Danielsson Malmö Stads Kulturpris med följande motivering:

Med ett inkluderande och idérikt konstnärskap, som med värme och en orädd attityd berättar historier för vår tid har han också hela tiden tänjt traditionella gränser. Ronny Danielsson förenar scenkonstens alla uttrycksmedel till en fullödig helhet samtidigt som han har ett folkligt och underhållande tilltal.

Bröderna lejonhjärta

Sagornas & lägereldarnas tid
>>Nypremiär 30 november

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close