Daniel Engman

Porträttbild Daniel Engman

Daniel Engman medverkar under spelåret 2021/2022 i Djur som hatar människor, Teaterterapin: Den inbillade sjuke och Next to Normal.


Daniel Engman har tidigare synts på Uppsala stadsteater i bland annat  i Pennskaftet, Kul med en kvinna!, Next to Normal, Den fria viljan, Det lider mot jul och Big Fish.

Daniel är utbildad på Balettakademien i Göteborg under åren 1997-2000, och har sedan dess jobbat heltid som sångare och skådespelare. Han har gjort roller i ett flertal stora musikaler och musikteaterföreställningar bla Rent, We will rock you, Les Miserables, Jesus Christ Superstar, Juan Peron i Evita  mfl.

Läs mer om Daniel på hans hemsida.



Hur hamnade du på Uppsala stadsteater?

– Jobbade tidigare på Malmö stadsteater under 2012-2013 och kom då naturligt i kontakt med teaterchef Petra Brylander som var chef där då. Sen fick jag ett samtal av Petra våren 2017 om att man skulle sätta upp en ny spännande crossover version av Carmen (2017) under hösten i regi av tyska regissören Anna Bergmann och att de nu behövde hitta någon som kunde spela Escamillo ( Toreadoren ). Och då tackade jag ja.

Hur var det att komma hit?

– Fantastiskt bra, ett hus fullt av kultur på alla plan. Jag upplevde att alla fick vara sig själva här, helt utan hierarkier.

Vad är det bästa med Uppsala stadsteater?

– Teatern är väldigt mångsidigt och har alltid en spännande och aktuell repertoar som speglar sig i samtiden. Jag gillar blandningen av klassisk talpjäs och att teatern väljer att göra så mycket musikteater.

När bestämde du dig för att bli skådespelare?

– Jag är uppvuxen under 80-talet i Norrbottens inland i ett litet samhälle som heter Älvsbyn och att jobba som skådespelare eller musikalartist professionellt någon gång i framtiden låg väldigt långt borta där och då. Drömmen fanns där redan som barn, men jag vågade inte satsa på yrket helhjärtat förrän jag var i dryga 20-års åldern.

Vad är det bästa med skådespelaryrket?

– Att genom att ta sig an olika roller få inblick i en annan människas situation och på ett både allvarsamt och lekfullt sätt gestalta och närma sig denna karaktär. Och att tillsammans med sina kollegor på scenen få skapa en fiktiv verklighet där vi förhoppningsvis kan komma publiken så nära att vi får beröra till både skratt och tårar. Och att det aldrig blir ett monotont jobb då man alltid får berätta och gestalta nya historier.

Minns du din första roll på Uppsala stadsteater?

– Ja med glädje, jag spelade Escamillo i Carmen (2017) i regi av Anna Bergmann. Jag hade flera scener med slagsmål och fick jobba mycket med stage fighting, vilket var både kul och utmanande.

Vilka rollkaraktärer har du trivts bäst med under åren?

– Jag skulle säga alla roller jag fått göra tillför något nytt och ger nya erfarenheter. För att nämna några så fick jag göra huvudrollen som Edward Blom i musikalen Big Fish (2019) och Doktor Frisk Gale’n i Next to normal (2020) som vi tyvärr bara hann spela nio föreställningar av innan pandemin kom. Jag gjorde även Prästen Bela i Den fria viljan (2018) och den karriärstörstande Östen Trapp (som man kan säga gav ”manspread ” ett ansikte ) i nutidssatiren Kul med en kvinna (2019). Det är alltid kul att få gestalta karaktärer som ligger långt från en själv.

Har du något drömprojekt? 

– Jag brinner ju för musikteater så jag skulle gärna medverka i en ny version av Les Miserables, musikalen som är baserad  på Victor Hugos roman Samhällets olycksbarn som utspelar sig i 1800-talets Frankrike. Ett annat drömprojekt skulle vara att få medverka i någon av Sondheims fantastiska verk t.ex Company.

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close