Mikaela Ramel

Bild på Mikaela Ramel

Mikaela Ramel medverkar under spelåret 2018/2019 i Scener ur ett äktenskap och Den fria viljan. Hon regisserar dessutom Teaterkonserten Eka över hela staden.


Mikaela Ramel har medverkat i ett stort antal produktioner på Uppsala stadsteater som skådespelare. Spelåret 2016/2017 axlade hon dessutom rollen som regissör för Doktor Glas och Krig på fjärde våningen, och medverkade som skådespelare i Som i en dröm, dansteater av Birgitta Egerbladh.

Mikaela medverkade under spelåret 2015/2016 i Scener ur ett äktenskap som sattes upp våren 2016 på Uppsala stadsteater. Föreställningen blev uttagen till teaterfestivalen Swedstage i Stockholm och spelades där 23-25 oktober 2016. Den har nypremiär på Uppsala stadsteater 1 december 2018.

Mikaela har varit med i flera tv-serier, ett par långfilmer och sågs i Anna Odells långfilm Återträffen samt Rikard Svenssons Dansa först. Hon har medverkat i flera produktioner för Radioteatern. Hon har också arbetat på Stockholms stadsteater, Riksteatern, Teater Tribunalen, Teater Bhopa, Kronobergsteatern, Boulevardteatern och Scalateatern.

Som regissör har hon tidigare jobbat med: Fången på Fyren, Liv och Burkpojken.

Här berättar Mikaela själv om sig själv och sin relation till scenkonsten.

Varför blev du skådespelerska?
Det blev jag ur ett behov av konstnärligt uttryck, kärleken till språket och det alldeles unikt storslagna att ingå i en ensemble och skapa liv tillsammans med andra.

Varför eller vad gillar du mest på teatern?
Jag gillar när det finns en slags mystik och magi i ett teaterhus. En känsla av att ”här och nu får just jag vara med om just det här”. Det både oåtkomliga och åtkomliga på samma gång. Man behöver inte nödvändigtvis förstå precis allt men när ett scenkonstverk har maximal angelägenhetsgrad och brinner av vilja att kommunicera är det oslagbart.

Vad vill du uppnå med att arbeta med teater?
Teater kan i bästa fall både underhålla och utmana. Vara estetiskt egensinnig och ge känslomässiga upplevelser och associationer som inte nödvändigtvis måste intellektualiseras. Men också vara tydlig med vissa budskap för att tvinga sin publik att definiera sig och utsätta sig för frågeställningar man inte är färdig med.

Vad kan teater inte?
Säg det. Men den BÖR inte vara för trendkänslig och ha massa fingrar upp i luften utan samtliga konstutövare måste våga lita på sina inre övertygelser och lustar. Då lever den längre!

Hur länge har du varit på Uppsala Stadsteater?
Första gången jag klev in var hösten -97. Sen dess har jag gjort massor med fantastiskt roliga arbeten här och haft otroliga möten med människor. Har också varit tjänstledig i olika omgångar och gjort utflykter till andra teatrar.

Vad är det bästa med Uppsala stadsteater?
Energin, personalen och lusten till konst som gör avtryck

Mest älskade karaktär/er tills nu och varför?
”Eva” i Evelyns resa. För att det var mitt första jobb på teatern, allt var nytt och välkomnande. Och för att jag alltid tyckt att det är något så befriande och gränslöst med att spela både barn och gammal. Jag går igång på det.
”Svartbäckens ros”. Ett arbete fyllt av lust, kärlek och lätthet. Ensemblen blev som en familj och det var första gången jag genomgående sjöng och dansade på scen.
”Signe” i Pissungen på teater Bhopa i Göteborg. Det var en monolog jag gjorde i Göteborg en säsong. Historien bygger på fallet om Mary Bell, en barnamörderska i London. Det var en extrem utmaning som jag älskade och som fick otroligt gehör.
Mer färskt kan jag nämna ”Susan G” som vi gjorde här på teatern för ett par år sedan. Det dräller inte av bra, komplexa rollgestalter för kvinnor över 40 i världsdramatiken tyvärr, men det här var ett sådant och det var en glädje att ta sig an henne!

Drömroll eller pjäs och varför?
Har aldrig haft några särskilda sådana utan haft tur att aldrig behöva längta så mycket efter annat än det jag är i. Det skulle isåfall vara arg gammal tant. Faktiskt.

Har du något speciellt du skulle vilja göra, säga eller visa på scenen?
Prata nonsensspråk/obegripligheter och röra mig konstant onaturligt och på sätt som jag aldrig brukar. Bara för att se vad som händer och hur kul eller förfärligt jag skulle ha i det.

Läs mer om Mikaela på Wikipedia.

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close