Teater som förändrar världen

Teaterbloggen bjuder in regissörer som arbetar med kommande föreställningar på Uppsala stadsteater för att berätta om deras inspiration och drivkraft för teater, och vad som en gång i tiden sparkade igång deras intresse. Här möter vi regissör Farnaz Arbabi...


TRE FRÅGOR TILL... FARNAZ ARBABI

Vad var ditt allra första möte med teater?

Jag växte upp Husby och Akalla, förorter i norra Stockholm, och där låg Vår teater, nuvarande Kulturskolan. Det var där jag upptäckte hur underbart teater är, genom att skapa och göra själv. Jag minns det som en enda lång lek.

Pedagogerna var fantastiska och lät uppgifterna växa i takt med oss barn. I mellanstadiet gjorde vi en stor musikalföreställning med dans, sång och teater. När jag sedan gick i gymnasiet letade jag upp en teatergrupp och började skriva själv. Jag drog ihop kompisar och regisserade och på den vägen har det fortsatt!

Uppsala stadsteater var senare platsen för mitt allra första riktiga teaterjobb. Jag arbetade som regiassistent till Birgitta Englin på föreställningen Elektra (2001). Det var en magisk tid som betydde enormt mycket för mig. Jag har fortfarande en mycket speciell relation till Uppsala stadsteater, och älskar att vara här.

Hur har din relation till teater förändrats och formats över åren som gått?

Eftersom jag inte kommer från ett område där det fanns verksamma kulturarbetare eller konstnärer så har jag försökt hitta min egen väg in i teatern och led nog av dåligt självförtroende i början. Då fanns det en trygghet i att tänka att jag gör teater som betyder något, som har en mening – som förändrar världen.

På senare år har jag vågat erkänna för mig själv att mitt arbete även vilar på en stark kärlek till scenkonsten – utan den hade jag inte varit här eller fortsatt att arbeta med just teater.

Vad är viktigt för ditt engagemang och arbete med teater?

Inget regiuppdrag är det andra likt, men jag märker att jag gärna återkommer till vissa frågeställningar eller personligheter. Jag drivs av en stor kärlek till scenkonsten och mötet med publiken är ju det makalösa med teater. Att konsten uppstår i mötet med människor, och inte är låst i ett enda uttryck oavsett vem som tar del av den.

Ända sedan barnsben drivs jag av ett rättvisepatos, ett intresse för maktordningar i kombination med en känslighet för människans psyke. Men kärleken till teatern är ändå A och O i mitt arbete med scenkonst. Jag tycker även om när det finns utrymme för tolkning, för oliktänkande eller frågetecken i texten – den får gärna ha sprickor. Det tråkigaste som finns är en perfekt text – då har regin inget att tillföra.


Farnaz Arbabi har regisserat på de flesta större institutioner i Sverige och är sedan 2014 konstnärlig ledare på Unga Klara i Stockholm. År 2019 satte hon upp X och För att jag säger det, som också har turnerat i Sverige och internationellt. Några av de produktioner som Farnaz själv gärna tänker tillbaka på är Utvandrarna på Riksteatern (2006) och Drottning Kristina på Uppsala stadsteater (2009).

Våren 2020 skriver hon klart manuset till De kommer att drunkna i sina mödrars tårar för att börja repetitionerna tillsammans med ensemblen efter sommaren. Läs mer här…

Abonnemang 2020/2021

Vi vill blicka framåt.
>>Abonnemangen är släppta!

Acceptera Cookies

Genom att trycka "Jag accepterar" godkänner du att Uppsala stadsteater använder cookies. Vi använder cookies bland annat för att vår webbplats ska fungera på ett bra sätt för dig samt att spåra trafikkällor.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close